مسواک مناسب: معمولی یا برقی؟

انتخاب نوع مسواک معمولی یا برقی بحث‌های زیادی را به خود معطوف کرده است. اما مسواک‌های برقی نسبت به مسواک‌های معمولی در تمیزکردن و حفظ بهداشت دندان‌ها موثرتر هستند.

مسواک

مسواک‌های سنتی و معمولی

یکی از مزایای عمده‌ی مسواک‌ سنتی دردسترس بودن انواع مختلف آن است. شما می‌توانید انواع مختلفی از مسواک‌های بزرگ، متوسط و کوچک به همراه قسمت تمیزکننده‌ی زبان در پشت آن‌ها را در فروشگاه‌ها بیابید.

استفاده از مسواک‌های سنتی کنترل بیش‌تری به شما در فشار روی دندان‌ها می‌دهد. این موضوع می‌تواند برای افراد با دندان‌ها و لثه‌های حساس کمک کننده است. آن‌ها می‌توانند با فشار کم‌تری دندان‌های خود را مسواک بزنند.

مسواک‌های سنتی هنوز هم از نظر هزینه‌ی اقتصادی قیمت پایین‌تری دارند و این موضوع جایگزینی آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. این مسواک‌ها کوچک‌تر هستند و به همین دلیل حمل و نقل آن‌ها در سفر آسان‌تر است و می‌توانید از بهداشت دندان‌های خود در طول سفر نیز مطمئن باشید.

مسواک‌های برقی

یکی از مزایای مهم مسواک‌های برقی کارکرد زیاد آن‌ها است. حرکت چرخشی سر آن جرم‌های دندانی را شل می‌کند. این موضوع برای بیمارانی که آرتریت (التهاب مفصل) دارند بسیار مهم است. مسواک‌های برقی که دارای سرعت‌های متفاوت کار هستند نیز برای افرادی که دندان‌ها و لثه‌های حساسی دارند مناسب هستند. حتی بعضی از مسواک‌های برقی پیشرفته دارای اخطار نوری هستند به این صورت که در صورت اعمال فشار زیاد و نامعمول روی دندان‌ها به کاربر اخطار می‌دهند.

مسواک

مسواک‌های برقی برای کودکانی که تمایلی به مسواک زدن ندارند نیز مفید است. زیرا استفاده از این مسواک‌ها برای آن‌ها جذاب‌تر است. بعضی از مسواک‌های برقی دارای تایمر هستند که از صرف زمان کافی برای مسواک‌زدن (حداقل دو دقیقه) قسمت‌های مختلف دندان‌ها مطمئن شوید.

جمع‌بندی

فارغ از انتخاب نوع مسواک معمولی و مسواک برقی، باید به یاد داشته باشد که حداقل هر سه ماه یک بار مسواک یا سر مسواک برقی خود را عوض کنید. اگر در حال درمان ارتودنسی هستید، این تغییر باید سریع‌تر (در حدود شش تا هشت هفته یک بار) انجام شود.

به صورت خلاصه، هر دو نوع مسواک‌های ساده و برقی می‌توانند به صورت موثری بهداشت دهان و دندان‌های شما را تضمین کنند و اگر به صورت صحیح استفاده شوند، جرم‌های دندان‌ها را تمیز می‌کنند. مهم‌ترین مساله مسواک‌زدن و کشیدن نخ دندان به صورت روزمره و منظم، علی رغم نوع مسواک انتخابی است.

برای دریافت اطلاعات بیش‌تر در مورد رعایت بهداشت دهان و دندان در طب دوره‌ی ارتودنسی، به مقاله‌ی ارتودنسی ثابت: نگهداری و مشکلات مرتبط مراجعه کنید.

برای آشنایی بیش‌تر با روند درمان ارتودنسی ویدئوی یک دقیقه ای روند درمان ارتودنسی و برای آشنایی با روند درمان بیماران مطب، فیلم یک دقیقه ای روند درمان مراجعان را مشاهده کنید. (با کلیک روی واژه های آبی رنگ امکان مشاهده ویدئو برای شما فراهم شده است)

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟