آسیب‌های دهانی در طول دوره‌ی ارتودنسی

آفت دهان هنگام استفاده از براکت می‌تواند یک چیز ترسناک باشد، اما نباید نگران آن باشید. ایجاد آفت دهانی در ابتدای دوره‌ی درمان شایع‌ است و تا زمانی که بدانید چگونه با آن مقابله کنید، جای نگرانی وجود ندارد. این مقاله راهنمایی برای مقابله با صدمات ناشی از براکت‌ها است و به شما کمک می‌کند تا از آن جلوگیری کرده یا آن را درمان کنید.

شایع‌ترین آسیب‌های دهانی در روند درمان ارتودنسی، روی دندان‌ها، فک، لب، زبان، سطح داخلی گونه‌، لثه‌ها، سقف دهان یا کام، گردن و لوزه‌ها است. اگر خون‌ریزی زیادی در قسمت آفت‌زده مشاهده کردید، وحشت نکنید. این پدیده همیشه به معنی ایجاد آسیب بسیار جدی و خطرناک نیست. آسیب‌های دهانی تمایل زیادی به خون‌ریزی دارند و از وضعیت واقعی بسیار بدتر به نظر می‌رسند. اولین کاری که باید انجام دهید، متوقف کردن خونریزی و تمیز کردن ناحیه است تا بتوانید محل زخم را ارزیابی کنید.

آسیب‌های دهانی
آفت دهانی

آسیب‌دیدگی دندان‌ها

آسیب‌دیدگی در دهان ممکن است باعث ترک خوردگی دندان‌ها، یا کاهش مقاومت آن‌ها و پوسیدگی‌شان شود، حتی ممکن است باعث تغییر رنگ دندان شود. ممکن است دندان‌های شما شل شوند و یا دندان آسیب دیده بعد از آسیب دیدگی ممکن است باعث آسیب زدن به لثه نیز شود.

آسیب‌های دهانی
شکستن دندان

در هنگام سقوط شدید یا ضربه به صورت، ممکن است دندان دچار شکستگی شود. اگر این اتفاق بیفتد، زمان مسئله‌ی مهمی است. در بسیاری از موارد اگر بلافاصله به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید و دندان هنوز در وضعیت خوبی باشد، دندانپزشک می‌تواند دندان شکسته را در جای قبلی خود ترمیم کند. اگر این اتفاق در دوره‌ی درمان ارتودنسی با براکت‌های فلزی رخ دهد، کار کمی پیچیده‌تر می‌شود، اما هنوز هم می‌توان دندان را نجات داد. با ارتودنتیست و دندانپزشک خود مشورت کنید تا دندان به جای اولیه خود بازگردد و آسیبی به براکت‌ها و سیم ارتودنسی نرسد.

آسیب‌های دهانی
دندان شکسته ممکن است ترمیم شود

آسیب‌های بافت نرم

برخی از آسیب‌های دهان منجر به آسیب در بافت نرم و سپس آسیب به دندان‌های شما می‌شود. هنگامی که به صورت ضربه می‌خورد، لب یا گونه‌های شما ممکن است به سیم براکت‌ها گیر کند و زخمی شود. اولین کاری که باید انجام دهید،  گذاشتن مقداری یخ در این منطقه است تا تورم آن کاهش یابد. از آن جا که رگ‌های خونی زیادی در دهان شما وجود دارد، ممکن است خون‌ریزی زیادی را تجربه کنید، اما نگران نباشید، چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. خون‌ریزی می‌تواند روند بهبودی را سرعت بخشد، بنابراین منتظر کاهش خون‌ریزی و قطع آن بمانید.

بیشتر آسیب‌های بافت نرم به خودی خود و بدون بخیه بهبود می‌یابد ، اما اگر گوشه‌ای از دهان پاره شده باشد، ممکن است لازم باشد بخیه زده شود.

چه موقع باید به اورژانس مراجعه کنید؟

ممکن است به دلیل آسیب‌دیدگی، درد شدیدی را تجربه کردید و نگران جدی بودن وضعیت خود باشید. در این زمان سوال اصلی این است که چه کاری باید انجام دهید؟ آیا باید به اورژانس مراجعه کنید؟ یا با متخصص ارتودنسی قرار ملاقات اضطراری برقرار کنید؟

قبل از هرکاری خون‌ریزی را متوقف کرده و در محل آسیب دیده یخ بگذارید. اگر خونریزی متوقف نشد، زخم شما عمیق است و باید به اورژانس مراجعه کنید.

اگر دندان‌های شما جابجایی داشته باشند، ممکن است نیاز به یک جراح داشته باشید. او دندان‌های شما را بررسی و درمان لازم را روی شما انجام خواهد داد. سیم براکت شما باید برداشته شود و به محض اینکه ارتودنتیست شما، اوضاع دهانی شما را بهبود بخشید ، نیاز به تعویض سیم و همچنین همه براکت‌هایی که درآورده‌اید وجود دارد.

آسیب‌های دهانی
آسیب‌های دندانی

اگر فقط درد دارید و خون‌ریزی کاهش یافته است، در اسرع وقت با دندانپزشک و ارتودنسی خود ملاقات کنید. ممکن است دندان‌پزشک شما را به رادیوگرافی بفرستد تا ببیند که آیا دندان‌های شما آسیب دیده است یا نه. اگر دندان خود را از دست داده‌اید، دندانپزشک شما باید ببیند که آیا می‌توان آن را دوباره جراحی کرد و یا به کاشت دندان (ایمپلنت) نیاز دارید. پس از آن باید متخصص ارتودنسی ملاقات کنید. ابزارهای ارتودنسی اجزای پیچیده‌ی زیادی دارند و متخصص ارتودنسی این اجزا را بررسی کرده و قسمت‌های آسیب‌دیده را ترمیم یا تعویض می‌کند. زمان در این مواقع بسیار مهم است پس بدون فوت وقت، ارتودنتیست خود را در جریان آسیب وارده قرار دهید.

آسیب‌های معمول

بعضی اوقات ممکن است فقط در برنامه روزانه خود، بدون آسیب‌دیدگی یا تصادف، آسیب‌هایی کوچک را به براکت خود وارد کنید. این شرایط نیز باید جدی گرفته شود. اگر قسمتی از براکت‌های شما یا اجزای آن شکسته یا آسیب دیده است، حتی اگر دردی حس نکنید، با متخصص ارتودنسی تماس بگیرید تا زمانی را برای ویزیت شما تعیین کند. اگر احساس خارش یا درد ناشی از برخورد براکت‌ها به آسیب‌های داخلی دهانی دارید، از موم ارتودنسی استفاده کنید تا دهان را از هرگونه سوزش محافظت کند. برای آشنایی با نحوه‌ی استفاده از موم، مقاله‌ی موم ارتودنسی و نحوه‌ی استفاده از آن را مطالعه کنید.

پیشگیری بهتر از درمان است!

محافظت کامل از خود در برابر آسیب غیرممکن است، اما می‌توانید برای محافظت بیش‌تر از خود تلاش کنید. اگر ورزش انجام می‌دهید یا به فعالیت بدنی زیادی مشغول هستید، با ارتودنتیست خود مشورت کنید. احتمالا پزشک پیشنهاد کند که از یک محافظ ارتودنسی یا گارد استفاده کنید. گاردهای مخصوص ارتودنسی با گاردهای معمول ورزشی که ورزشکاران رزمی از آن‌ها استفاده می‌کنند تفاوت دارند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در صورت بروز حادثه، از دندان و براکت شما محافظت کنند.

آسیب‌های دهانی
محافظ دندان

محافظ‌های ارتودنسی انواع مختلفی دارند. اما برای داشتن بهترین نتیجه، حتما با هماهنگی ارتودنتیست خود آن را خریداری کنید. نکته مهمی که باید بخاطر بسپارید این است که در هنگام آسیب، آرام باشید و وضعیت را به بهترین شکل ممکن ارزیابی کنید و سپس برای درمان با دندانپزشک یا ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟