زرد شدن دندان‌ها بعد از اتمام ارتودنسی

درمان اختلالات دندان‌ها با براکت‌های ارتودنسی تقریبا 18 ماه طول می‌کشد. در طول درمان ارتودنسی براکت‌ها به تغییر رنگ دندان‌ها منجر می‌شوند و احتمال دارد بعد از اتمام درمان به دلایل مختلف دیگر نیز دندان‌ها زرد شوند.

از این موضوع وحشت نکنید و بلافاصله پس از برداشتن براکت‌ها شروع به امتحان کردن انواع راه‌های سفید کردن دندان‌ها نروید زیرا درمان بلافاصله ممکن است به دندان‌های شما آسیب برساند. بعد از برداشتن براکت‌ها و مراقبت از دندان‌ها معمولاً تا یک هفته رنگ دندان‌ها به حالت عادی برمی‌گردند. در صورت نیاز بعد از یک هفته می‌توانید به دندانپزشک مراجعه کرده و دندان‌هایتان را سفید کنید.

دلایل زرد شدن دندان‌ها هنگام استفاده از براکت‌ها چیست؟

  • عدم توانایی در مسواک زدن صحیح دندان‌های خود به دلیل وجود براکت‌ها
  • چسب استفاده شده برای نگه‌داشتن براکت‌ها روی دندان‌ها
  • استعمال سیگار در طول درمان ارتودنسی یکی از دلایل عمده تغییر رنگ دندان‌ها (در افراد سیگاری) است زیرا نیکوتین موجود در سیگار به براکت‌ها  چسبیده و دندان‌ها را زرد می‌کند.
زرد شدن دندان
زرد شدن دندان

برای جلوگیری از زرد شدن دندان‌ها هنگام استفاده براکت چه اقداماتی باید انجام شود؟

اولین و مهمترین چیزی که در طول درمان باید رعایت کنین، بهداشت دهان و دندان است، حداقل روزی دوبار مسواک بزنید و از مسواک بین دندانی مخصوص ارتودنسی برای تمیز کردن براکت‌ها استفاده کنید. با مسواک ارتودنسی می‌توانید مواد غذایی گیر کرده بین فاصله‌های براکت‌ها و دندان‌هایتان را تمیز کنید.

دومین نکته مهم این است که به طور مرتب از نخ دندان‌های مخصوص ارتودنسی استفاده کنید. علاوه بر نخ دندان، استفاده از دهانشویه و محصولات فلورایدی طبق تجویز پزشک ضروری است.

مسواک ارتودنسی
مسواک ارتودنسی

نحوه جلوگیری از رنگ گرفتن و زرد شدن براکت‌های سرامیکی

از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند لکه ایجاد کنند خودداری کنید. نوشابه‌، فست فود، چای و قهوه جز مواد غذایی هستند که باعث زرد شدن دندان‌ها و رنگ گرفتن براکت‌ها می‌شوند. می‌توانید از این قسمت راه‌های پاک کردن لکه قهوه را بدانید.

ارتودنسی اینویزیلاین یک نوع ارتودنسی متحرک است که  در آن برای صاف کردن دندان‌ها از براکت‌های فلزی و سیم‌ها استفاده نمی‌شود. این نوع درمان همه مزیت‌های ارتودنسی سنتی را دارد و کاربردی‌تر است و جایگزین خوبی برای براکت‌های معمولی فلزی یا سرامیک است. در طول درمان با این روش می‌توانید به راحتی دندان‌هایتان را تمیز کنید.

سفید کردن دندان
سفید کردن دندان

چگونه می‌توان دندان‌ها را سفید کرد؟

فقط دو گزینه مناسب برای رفع دندان‌های زرد بعد از درمان ارتودنسی وجود دارد.

جرم گیری: جرم گیری به کمک خمیر جلا‌دهنده و یک برس صیقل دهنده انجام می شود تا هرگونه کلسیم زدایی و تغییر رنگ روی سطح دندان را تمیز کند. در بیشتر مواقع زردی دندان به طور کامل با این روش از بین می‌رود ولی اگر راضی نبودید گزینه بعدی سفید کردن دندان‌ها به روش بلیچینگ است.

بلیچینگ دندان‌ها: این یک روش تهاجمی‌تر برای درمان است که از مواد شیمیایی برای سفیدتر کردن دندان‌های مایل به زرد استفاده می‌شود. می‌توانید دندان‌هایتان را در خانه با روش‌های خانگی که دندانپزشکتان توصیه می‌کند و یا در مطب توسط دندانپزشک سفید کنید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟