بیماری‌های لثه

التهاب‌های لثه باعث بیماری‌های لثه می‌شود. علت این نوع بیماری‌ها، مراقبت‌های نامنظم و ناکافی دهان و دندان‌ها است. برای مراقبت از دندان‌ها، مسواک زدن منظم و صحیح، استفاده از نخ دندان و کنترل توسط پزشک متخصص هر 6 ماه یکبار بسیار مهم است.

ورم لثه

بیماری‌های اصلی لثه چیست؟

ورم لثه

علت اصلی ورم لثه، باکتری است. مراقبت‌های ناکافی ازدهان و دندان باعث افزایش باکتری‌ها و در نتیجه ورم لثه می‌شود. علایم آن قرمزی لثه‌ها در قسمت بین دندان‌ها، خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و ظاهر ورم کرده لثه‌ها است. برای جلوگیری از افزایش باکتری‌های دهان، دندان‌ها باید به طور مرتب مسواک زده شده و از نخ دندان استفاده شود.اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند به سمت پریودنتیت که مرحله‌ی پیشرفته‌ی بیماری است حرکت کند و باعث آسیب به لثه و استخوان حامی دندان‌ها شود.

دیابت، استعمال دخانیات، پیری، استعداد ژنتیکی، بیماری‌های سیستمیک، استرس، سو تغذیه، تغییرات هورمونی، بارداری، مصرف مواد مخدر، عفونت HIV و برخی از داروها می‌توانند در ایجاد ورم لثه نقش داشته باشند.

پریودنتیت

ورم لثه‌ها در صورت درمان نشدن به موقع باعث پریودنتیت می‌شود. در واقع پریودنتیت، مرحله پیشرفته ورم لثه است. پریودنتیت یک بیماری التهابی است که سطح ریشه دندان، استخوان اطراف ریشه دندان و بافت پیوندی بین این دو را از بین می‌برد. بین دندان و لثه حفره‌ای به وجود می‌آید و در این حفره باکتری‌ها تولید مثل می‌کنند و زیاد می‌شوند و این باعث لق شدن دندان می‌شود و با ادامه این روند ممکن است فاصله دندان‌ها بیشتر شوند.

بیماری لثه
پریودنتیت

علل بیماری‌های لثه چیست؟

جرم و باکتری

عدم توجه به بهداشت دهان و دندان باعث ایجاد جرم و باکتری به رنگ کرم روی دندان‌ها می‌شود. شایع‌ترین علت پوسیدگی و التهاب دندان، جرم‌های باکتریایی است که به طور محکم به دندان می‌چسبند‌ و شفاف هستند. در مواردی که بهداشت دهان و دندان کافی نیست، پلاک باکتریایی تشکیل می‌شود و بر روی دندان‌ها و لثه‌ها تأثیر می‌گذارد. در یک میلی گرم از این پلاک باکتریایی 200 تا 500 میلیون باکتری وجود دارد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن نه تنها باعث ایجاد پوسیدگی در دهان، بیماری لثه و زردی دندان‌ها می‌شود، بلکه باعث ایجاد بسیاری از بیماری‌های مهم مانند ریه، مری، بیماری‌های قلبی و سرطان دهان می‌شود پس هرچه زودتر سیگار را ترک کنید.

عوامل ژنتیکی

طبق مطالعات بالینی، عوامل ژنتیکی 30 درصد در به وجود آمدن بیماری‌های لثه نقش دارند و مراقبت نادرست از دهان و دندان احتمال ابتلا به بیماری لثه را در افراد مستعد 6 برابر افزایش می‌دهد.

تغییرات هورمونی

به دلیل افزایش برخی از هورمون‌ها مانند استروژن و پروژسترون در دوران بارداری، اختلالات لثه‌ای و خونریزی، تورم و قرمزی لثه دیده می‌شود. از آنجایی که در این دوره لثه‌ها حساس‌تر هستند، باید بیشتر به مراقبت‌های دهان و دندان توجه شود.

استرس

استرس و تنش به صورت کلی تعادل طبیعی انسان را مختل می‌کند. استرس نه تنها از نظر روانشناختی به انسان صدمه می‌زند، بلکه زمینه را برای بیماری‌های جسمی نیز فراهم می‌کند. استرس به لثه‌ها هم آسیب می‌رساند و باعث دشوار شدن مبارزه با عفونت ناشی از ورم لثه‌ها می‌شود.

مصرف داروها

برخی از داروها مانند قرص‌های ضد افسردگی، قرص‌های ضد بارداری و داروهای قلبی می‌توانند باعث بیماری لثه شوند. بنابراین، در صورت نیاز به مصرف این داروها، باید به دندانپزشک‌ متخصص خود اطلاع دهید.

دیابت

دیابت علاوه بر عوارض شناخته شده، می‌تواند منجر به بیماری‌های لثه و حتی منجر به ریزش دندان شود. بیماران دیابتی که از نظر عفونت در معرض خطر زیادی هستند، باید بیشتر به بهداشت دهان و دندان‌هایشان رسیدگی کنند.

سو‌تغذیه

تغذیه ناکافی و نامتوازن منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و بر همین اساس، مبارزه با عفونت‌ها از جمله عفونت لثه دشوار می‌شود.

مسواک زدن شدید

استفاده از مسواک‌های غیر استاندارد و مسواک زدن با نیروی زیاد باعث ایجاد ساییدگی روی دندان‌ها، لثه‌ها و حساسیت در لثه‌ها می‌شود. در صورت داشتن ورم لثه حتما باید از مسواک‌های نرم استفاده کنید.

مصرف غذاها و نوشیدنی‌ها با خاصیت اسیدی

مصرف بیش از حد غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی به مینای دندان آسیب می‌رسانند و باعث حساس شدن دندان می‌شوند. علاوه بر این، ممکن است این نوع مواد غذایی‌ها منجر به پوسیده شدن دندان‌ها شوند. اگرچه بزاق توانایی مقابله با اسید موجود در این غذاها و نوشیدنی‌ها را دارد ولی از مصرف بیش از حد نوشابه‌های قندی و گازدار بپرهیزید.

علایم بیماری‌های لثه چیست؟

• خونریزی لثه‌ها هنگام مسواک زدن
  • تورم، قرمزی، حساس شدن لثه‌ها
  • حساس شدن دندان‌ها به گرم بودن و سرد بودن آب
  • لق شدن دندان‌ها
  • دندان‌های شکافته یا شل
  • به وجود آمدن زخم‌های دهانی

جدا از این علایم، ممکن است در هنگام تنفس در هوای سرد نیز ناراحتی را تجربه کنید. دانستن علت بیماری و رفتارهای روزمره‌ی شما، کمک زیادی در حل این مشکل به دندانپزشک می‌کند. بنابراین، با دندانپزشک خود مشورت کنید و قبل از تخریب و از دست دادن دندان‌هایتان، درمان شوید.

بیماری لثه

توصیه‌هایی برای جلوگیری از بیماری‌های لثه

در حین مسواک زدن دندان، حرکات مسواک باید از داخل و خارج به موازات دندان‌ها و لثه‌ها انجام شود و از فشار بیش از حد روی دندان‌ها یا لثه‌ها جلوگیری شود. باید هر 3 ماه یکبار از مسواک جدید استفاده کنید.

در تمیز کردن دندان‌ها، مناسب بودن مسواک نیز مهم است. دسته مسواک باید به راحتی در دست گرفته شود. بنابراین قسمت گردن مسواک باید انعطاف پذیر باشد. مسواک‌های خیلی سفتا و یا خیلی نرم مناسب نیستند.

هر 6 ماه یک بار برای کنترل وضعیت دندان‌هایتان به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

استفاده از نخ دندان که بخش مهمی از بهداشت دندان است را فراموش نکنید. نخ دندان مواد غذایی باقی مانده در بین دندان‌ها را تمیز می‌کند و نقش مهمی در جلوگیری از پوسیده شدن دندان‌ها دارد.

استفاده از دهان شویه نیز در کاهش باکتری‌های دهان نقش به‌سزایی دارد و طبق دستور باید استفاده شود.