سفید کردن دندان‌ها و باورهای غلط در مورد آن

داشتن دندان‌های تمیز و سفید آرزوی همه است. همه افراد به نوعی برای داشتن دندان‌های سفید تلاش می‌کنند و دوست دارند با فراورده‌های ارگانیک این کار را بکنند. شما وقتی دندان‌هایتان زرد شده است چه روشی را برای سفید کردن دندان‌ها انتخاب می‌کنید؟ خمیر دندان سفید کننده، بلیچینگ و یا روش‌های سفید کننده خانگی و طبیعی؟

ممکن است بر این باور باشید که سفید کردن دندان‌ها با روش‌های خانگی طبیعی امن ترین و موثر‌ترین روش برای سفیدی دندان‌ها باشد ولی لزوما این گونه نیست. طبیعی بودن چیزی به معنای سالم بودن آن نیست و برخی از درمان‌های خانگی می‌توانند به دندان‌های شما آسیب برسانند.

قبل از این که در مورد مناسب‌ترین روش سفید کردن دندان‌هایتان تصمیم بگیرید، باورهای غلط سفید کردن دندان‌ها را بدانید.

میوه‌های اسیدی
میوه‌های اسیدی و تاثیر در دندان‎‌ها

باور غلط

میوه‌های اسیدی می‌توانند دندان‌ها را سفید کنند

بر اساس باورهای برخی افراد، یکی از روش های خانگی سفید کردن دندان‌ها خوردن میوه‌های اسیدی مانند لیمو، پرتقال، سرکه سیب و یا آناناس است و ترکیبات این میوه‌های اسیدی لکه‌های دندان‌هایشان را تمیز خواهد کرد و لبخند زیبایی خواهند داشت.

حقیقت

میوه یک خوراکی سالم در رژیم غذایی است ولی هنگامی که دندان‌هایمان به طور پیوسته و طولانی مدت در معرض اسید میوه‌ها قرار می‌گیرند، ممکن است مینای دندان آسیب ببیند و دندان‌ها حساس‌تر شوند و یا حتی حفره‌هایی بر روی دندان‌ها ایجاد شود و باعث پوسیده شدن دندان‌ها شود.

هیدروژن پراکسید
هیدروژن پراکسید

باور غلط

اسکراب‌های ساخته شده از ذغال فعال یا جوش شیرین و ترکیبات هیدروژن پراکسید به درخشیدن دندان‌ها کمک می‌کنند.

حقیقت

شستشوی بیش از حد دندان‌ها می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد و لایه زیر مینای دندان (که عاج نامیده شده و بافت نرم و زرد رنگی دارد) را نمایان کند و باعث زرد جلوه دادن دندان‌ها شود. بهتر است از برای استفاده از خمیردندان‌های سفید کننده ذغالی، به مهر بهداشت و سلامت استفاده کنید. همچنین، قبل از شروع استفاده از این خمیردندان‌ها، با دندانپزشک خود در مورد زمان و مدت استفاده از آن مشورت کنید. استفاده‌ی از این خمیردندان‌ها باید تحت نظر پزشک و بر اساس دستورات او انجام گیرد.

روغن نارگیل برای دندان
روغن نارگیل برای دندان‌ها

باور غلط

استفاده از برخی روغن‌ها مثل روغن نارگیل به سفید کردن دندان‌ها کمک می‌کند.

حقیقت

روغن نارگیل برای بدن مفید است ولی هیچ مدرک علمی مبنی بر تاثیر گذار بودن آن روی سفیدی دندان‌ها وجود ندارد. چرا در مورد سلامت دندان‌هایتان ریسک می‌کنید؟

بهترین راه برای سفید کردن دندان‌ها چیست؟

اگر می‌خواهید دندان‌های سفید و سالمی داشته باشید این عادت‌های روزانه را فراموش نکنید:

حتما دو بار در روز مسواک بزنید

شستن دندان‌ها باعث تمیز شدن آن‌ها و خارج شدن مواد غذایی باقی مانده در بین دندان‌ها می‌شود و اثرات مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مثل گوجه فرنگی، قهوه و میوه‌های اسیدی که باعث لکه دار شدن دندان‌ها شده است را از روی دندان‌ها پاک می‌کند.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود. اگر قبلا سیگاری بودید. از خمیردندان‌های سفید کننده معتبر و دهانشویه استفاده کنید. فراموش نکنید این خمیردندان‌ها فقط می‌توانند لکه‌های روی دندان را پاک کنند و رنگ دندان را نمی‌توانند تغییر بدهند.

استفاده از کیت نواری و ژل برای سفید کردن دندان‌ها

کیت‌های نواری بر روی دندان‌ها می‌چسبند و باعث سفید شدن دندان‌ها می‌شوند. ژل سفیدکننده دندان‌ها داخل محافظ‌های دندان ریخته می‌شود و بر روی دندان‌ها قرار داده می‌شود و باعث تمیز شدن دندان از پلاک باکتریایی و لکه‌ها می‌شوند. فراموش نکنید که این مواد نیز پر اکسید هیدروژن هستند و استفاده زیاد آن‌ها می‌تواند به لثه و دندان‌ها آسیب برسانند.

اگر به دنبال نتایج سریع‌تر و چشمگیرتری هستید می‌توانید با دندانپزشکتان مشورت کنید و از روش‌های زیبایی دندان‌ها در مطب استفاده کنید. دندانپزشکان برای سفیدکردن دندان‌ها از روش بلیچینگ با لیزر استفاده می‌کنند. در روش بلیچینگ با لیزر دندان‌ها سریع‌تر سفید می شوند، به بافت لثه آسیبی نمی‌رسد و دندان‌ها دو یا سه درجه سفیدتر می‌شوند. چرا وقتی می‌توانید در مطب دندانپزشک با روش سریع‌تر و مطمعن‌تر دندان‌هایتان را سفید کنید از روش‌های دیگر استفاده می‌کنید؟

آیا من می‌توانم برای سفید کردن دندان‌ها بلیچینگ انجام دهم؟

به خاطر داشته باشید همه افراد کاندید مناسبی برای سفید کردن دندان‌ها نیستند. دندان‌های برخی افراد به دلیل افزایش سن خاکستری می‌شوند و سفیدکردن آن‌ها با روش‌های مختلف موثر نیست. علاوه بر افراد مسن، افرادی که از بهداشت دهانی مناسبی برخوردار نیستند نیز کاندیدای خوبی برای سفیدکردن دندان‌ها نیستند. قبل از سفید کردن دندان‌ها مشکلاتی نظیر پوسیدگی و یا شکستگی را رفع کنید. اگر تغییر رنگ دندان‌های شما در نتیجه صدمه دیدن یا داروها باشد ممکن است دندان‌ها سفید نشوند. تنها دندانپزشک متخصص قادر به ارزیابی دقیق وضعیت بهداشت دهان شما خواهد بود و بهترین گزینه‌ها را برای وضعیت خاص شما پیشنهاد می‌کند.

اگر تصمیم به سفیدکردن دندان‌هایتان دارید، باید در نظر داشته باشید که هر 6 ماه یکبار دندان‌هایتان باید توسط دندانپزشک بررسی شوند و همچنین برای طولانی‌تر شدن زمان سفیدی دندان‌هایتان، از میزان مصرف نوشابه، چای و قهوه خود کم کنید.

صرف نظر از اینکه کدام گزینه را برای سفیدی دندان‌هایتان انتخاب می‌کنید، در نظر داشته باشید که سفید کردن دندان‌ها ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. ممکن است برخی از افراد دندان‌های حساس‌تری داشته باشند و بر اثر سفید کردن دندان‌ها مینای دندان و یا لثه آسیب ببینند. قبل از شروع سفید کردن دندان‌ها نکات مثبت و منفی آن دندان را از دندانپزشک متخصص خود جویا شوید. برای اطلاعت

مطالعه بیشتر

برای آگاهی از عمل بلیچینگ یا سفیدکردن دندان، می‌توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟