مسواک و خمیردندان مخصوص کودکان و اهمیت آن

هر پدر و مادری می‌داند که مراقبت از نوزادان یک کار تمام‌وقت به شمار می‌رود. در کنار تعویض پوشک، حمام کردن و چک‌آپ‌های منظم پزشکی، والدین باید از دندان‌های کودکان خود نیز مراقبت کنند. اما بهترین راه برای حفاظت از دندان‌های کودکان و لثه‌های نوزادان در سال‌های اول تولد چیست؟ چه نوع خمیردندان مناسب کودکان است؟

تولد تا 18 ماهگی: خمیردندان نزنید!

پزشکان و متخصصان ارتودنسی بر این باورند که مراقبت‌های دهان و دندان در تمام سنین مهم هستند. پزشکان توصیه می‌کنند که به محض رشد اولین دندان‌ها، تمیزکردن و مراقبت‌های بهداشتی مخصوص نوزادان را شروع کنید. بهترین راه مراقبت از لثه و دندان‌های نوزادان با سن کم‌تر از 18 ماه، استفاده از یک پارچه‌ی تمیز خیس یا گاز استریل مرطوب بدون استفاده از خمیردندان است. دندان‌ها و لثه‌های نوزادان را با پارچه یا گازی که دور انگشت خود پیچیده‌اید، با ملایمت و بدون فشار پاک کنید. این کار به همراه نوشیدن مقدار مناسبی آب، تنها کار لازم برای مراقبت از بهداشت دهانی نوزادان است. پس از این که دندان‌های کودکتان شروع به رشد کردند، می‌توانید از مسواک‌های مخصوص نوزادان که دارای برس‌های نرمی هستند، برای مسواک‌زدن دندان‌های آن‌ها بدون استفاده از خمیردندان و تنها با آب استفاده کنید.

مسواک نوزاد
مسواک انگشتی نوزاد

چه زمانی از خمیردندان استفاده کنیم؟

به صورت عمومی، کودکان نباید تا پایان 18 ماهگی از خمیردندان استفاده کنند. زمانی که استفاده از خمیردندان را شروع می‌کنید، حتما از خمیردندان‌های مخصوص نوزادان استفاده کنید که به صورت خاص برای کودکان ساخته شده‌اند. قبل از استفاده، حتما با پزشک خود در مورد نوع خمیردندان مشورت کنید. دندان‌های کودکان با دندان‌های بزرگ‌سالان متفاوت است و در نتیجه، نیازهای متفاوتی به مواد بهداشتی دهان و دندان دارند. خمیردندان‌های مخصوص کودکان به همین منظور ساخته شده‌اند.

مسواک نوزاد
پس از رشد دندان‌های نوزادان، می‌توانید از مسواک نرم مخصوص کودکان استفاده کنید

در انتخاب خمیردندان مخصوص نوزاد و کودک به چه چیزی دقت کنیم؟

ایمنی در صورت بلعیدن

کودکان قبل از این یادگیری روش صحیح مسواک زدن، بارها مقدار زیادی از خمیردندان را قورت می‌دهند. درنتیجه، باید از خمیردندان مخصوص کودکان استفاده کنید که در صورت بلعیدن آن، مشکلی ایجاد نشود.

مصرف بسیار کم خمیردندان

مقدار مصرف خمیردندان در هر بار مسواک‌زدن باید بسیار کم باشد. پزشکان توصیه می‌کنند اندازه‌ی خمیردندان مصرفی حداکثر به اندازه‌ی یک نخود باشد. استفاده از مقدار زیادی خمیردندان، تاثیری در بهداشت دهان و دندان ندارد و حتی می‌تواند مضر باشد

خمیردندان کودک
از خمیردندان به مقدار بسیار کم استفاده کنید

از خمیردندان‌های کم فلوراید مخصوص کودکان استفاده کنید

فلوراید جزء مهمی از هر خمیردندان مناسب به شمار می‌رود. فلوراید نقش مهمی در محکم کردن دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها دارد. اما فلوراید زیاد می‌تواند برای کودکان مضر باشد. از خمیردندان‌هایی استفاده کنید که فلوراید کم‌تری داشته باشند.

خمیردندان‌های با طعم‌های مختلف

از خمیردندان‌های معطر و دارای رایحه‌ی میوه‌های گوناگون استفاده کنید تا کودکانتان اشتیاق بیش‌تری برای مسواک‌زدن دندان‌هایشان داشته باشند. دقت کنید که کودکتان از کدام خمیردندان بیشتر خوشش می‌آید و از آن نوع خمیردندان برایش تهیه کنید. روش‌های تشویق کودکان به مسواک زدن را بیاموزید و به صورت عملی انجام دهید

چه زمانی کودکان می‌توانند از خمیردندان‌های مخصوص بزرگسالان استفاده کنند؟

دندانپزشکان پیشنهاد می‌کنند که وقتی کودکتان یاد گرفت خمیردندان را قورت ندهد، می‌تواند از خمیردندان‌های مخصوص بزرگسالان استفاده کند. این آمادگی معمولا در سنین 4 تا 6 سالگی اتفاق می‌افتد. به خاطر داشته باشید که حتی وقتی خمیردندان بزرگسالان استفاده می‌کنید، تنها به اندازه‌ی یک نخود از آن را روی مسواک بگذارید.

مسواک کودکان
مسواک زدن کودکان در سنین کم از وظایف والدین به شمار می‌رود

جمع‌بندی

مسواک‌زدن دندان‌های کودکان در سنین کم، قسمتی از وظایف والدین به شمار می‌رود. این کار را باید از سنین پایین شروع کنید. هر روز قبل از خواب و صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب، زمان مشخصی را به مسواک‌زدن دندان‌های کودکانتان اختصاص دهید. به این ترتیب، عادتی خوب برای حفظ سلامتی و بهداشت فرزندانتان را به آن‌ها یاد می‌دهید. این کار به آن‌ها کمک می‌کند در بزرگسالی، لبخندی زیبا داشته باشند. ویزیت‌های منظم دندانپزشک را فراموش نکنید. با این کار از سلامت دندان‌های فرزندانتان مطمئن می‌شوید. اگر اطلاعات بیش‌تری در این باره نیاز دارید، مقاله زمان مناسب مسواک زدن را بخوانید

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟