4 حرکت یوگا برای کاهش التهاب دندان

همه‌ی ما فارغ از شغل و پیشه‌ای که داریم، تحت فشارهای مختلفی هستیم که روی نقاط مختلف بدنمان تاثیرگذار است. حتی گاهی فشارهایی که تحمل می‌کنیم، ارتباط زیادی به نوع شغل ما ندارد و به خاطر ماهیت انسانی ما ایجاد می‌شوند و بین انسان‌های دیگر نیز مشترک‌اند. یکی مشکلاتی که در نتیجه‌ی فشارهای فیزیکی و روانی بر انسان تحمیل می‌شوند، التهاب در انوع مختلف آن است. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای غلبه بر این التهاب‌ها وجود دارد.

تاثیر یوگا روی بدن

یکی از روش‌های مهم مقابله با التهاب‌ها، ورزش یوگا است. در مقاله قبلی در مورد تاثیر یوگا روی سلامت دهان و دندان و روش‌های مقابله با دردهای دندانی از طریق یوگا ذکر شد. این مقاله حرکت‌هایی از یوگا را به شما آموزش خواهد داد که دردها و التهاب‌های شما را به خصوص التهاب‌های دندان و لثه کم کند. البته، همان طور که می‌دانید، بهترین راه برخورد با مشکلات دهان و دندان، ویزیت دندانپزشک متخصص و عمل به دستورات او و در مواقع مورد نیاز انجام روش‌های درمانی است. ولی تا زمان رسیدن وقت ویزیت چه کار کنیم؟ این مقاله به شما آموزش خواهد داد وقتی دردی در ناحیه‌ی دهان و دندان دارید، تا زمان ویزیت دندانپزشک متخصص چه کار کنید.

التهاب چیست؟

التهاب واکنش بدن به بازگرداندن خود به حالت طبیعی است. التهاب ممکن است ناشی از یک عفونت یا جراحت باشد. التهاب حتی می‌تواند ناشی از بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت نوع 1 باشد. التهاب ممکن است همراه با درد یا بدون درد باشد

التهاب معمولا با نشانه‌های آن مشخص می‌شود. وقتی به التهاب فکر می‌کنیم، تصویری از تورم و پوست قرمز شده در ذهنمان تشکیل می‌شود. موارد فوق به این دلیل رخ می‌دهند که عضوی از بدن ما مورد تهدید قرار گرفته است. در این حالت، بدن گلبول‌های سفید را به آن مکان می‌فرستد تا با عفونت را از بین ببرند یا شدت آن را کاهش دهند. در این حالت خون بیش‌تری در رگ‌های آن منطقع تجمع پیدا می‌کند و تورم اتفاق می‌افتد.

انواع التهاب

دو نوع التهاب کلی وجود دارد که تفاوت آن‌ها در زمان تداوم آن‌ها است. التهاب حاد که معمولا ناشی از جراحت، تماس با مواد مضر یا عفونت است و به مدت محدودی ادامه می‌یابد. نوع دیگر التهاب، التهاب مزمن است که در ناشی از تماس طولانی مدت با مواد مضر، حساسیت، آلرژی‌ها، بی‌نظمی‌های خودایمین یا حتی بازیابی ناقص از التهاب حاد است. این نوع التهاب تا مدت طولانی در آن محل باقی می‌ماند.

بهترین زمان استفاده از یوگا برای مقابله با التهاب

بهترین کاری که در زمان التهاب دهان و دندان می‌توانید انجام دهید، مراجعه به ارتودنتیست متخصص و دندانپزشک است. اما این کار را معمولا نمی‌توان به صورت اورژانسی انجام داد و ممکن است چند روزی منتظر وقت ویزیت پزشک بمانید. در این حالت، تا زمان رسیدن وقت ویزیت پزشک، می‌توانید از حرکت‌های خاص یوگا برای کاهش و کنترل درد و التهاب دندان و دهان استفاده کنید. در علم یوگا حرکت‌های خاصی برای صورت طراحی شده‌اند که صرفا عضله‌های صورت را پوشش می‌دهند. از آن جایی که در زمان درد و ناراحتی دهان و دندان، این عضله‌ها درگیر می‌شوند، انجام یوگای مخصوص صورت التهاب دندان شما را به شدت کاهش می‌دهد. این حرکت‌ها را می‌توانید هر روز انجام دهید.

1. حرکت حجم‌دهنده‌ی لب (Lip Plumper)

در یوگا حرکتی وجود دارد که کمک می‌کند حجم لب‌های شما افزایش پیدا کند. با خم کردن سر به عقب و کشیدن لب‌هایتان به جلو عضلات لب و عضلات اتصال دهنده لب‌ها به لثه تقویت می‌شود. این تمرین را پنج تا ده مرتبه انجام دهید. حتی اگر دندان‌درد ندارید و می‌خواهید لب‌های برجسته‌تری داشته باشید، می‌توانید از این حرکت برای زیبایی بیش‌تر لب‌هایتان استفاده کنید.

حرکت حجم‌دهنده‌ی لب برای التهاب لثه

2. کشش گردن (Neck Lift)

تمرکز این حرکت از یوگا روی فک پایین است. زمانی که التهاب دردناکی در این ناحیه دارید، می‌توانید از این حرکت استفاده کنید. سرتان را به قدری به عقب خم کنید تا حسس کشش از سمت گلو به لب پایینتان منتقل شود. دست‌هایتان را در دو طرف گردن خود قرار داده و به آرامی استخوان ترقوه‌ی خودتان را ماساژ دهید. این کار را پنج تا ده مرتبه تکرار کنید تا التهاب ناحیه‌ی فک کاهش پیدا کند.

کشش گردن برای فک پایین

3. حرکت ماهی بادکنکی (Blowfish)

اگر التهاب در گونه‌ها و فک بالا احساس می‌شود، این حرکت می‌تواند کمک کننده باشد. گونه‌ها و لپ‌هایتان را تا جای ممکن پر از هوا کنید و نگه دارید. تا زمانی که می‌توانید هوا را در داخل دهانتان محبوس کنید. وقتی که دیگر قادر به نگه داشتن هوا در داخل دهانتان نبودید، آن را به آرامی بیرون دهید. این حرکت را پنج تا ده بار تکرار کنید و التهاب فک بالای خود را کاهش دهید.

حرکت ماهی بادکنکی برای التهاب فک بالا و گونه

4. کشش گونه (Cheek Lift)

التهاب گونه یکی از معمول‌ترین عوارض موقت درمان ارتودنسی است. اگر به هر دلیل قادر به ویزیت دکتر ارتودنسی نیستید، این حرکت را انجام دهید. لب‌های خود را اندکی جمع کنید. دو انگشت خود را زیر گونه‌ها قرار دهید و به سمت بالا بکشید.این کار را به مدت سی ثانیه و پنج تا ده مرتبه در روز انجام دهید. با این کار التهاب گونه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

کشش گونه برای التهاب گونه

زمانی را برای بهبودی در نظر بگیرید

اگر نمی‌توانید به دلیل شیوع کرونا به دندانپزشک مراجعه کنید و این تمرینات را در خانه انجام می‌دهید، به خاطر داشته باشید که زمان مناسبی را برای بهبود خود در نظر بگیرید. درمان به صورت آنی به یک باره اتفاق نمی‌افتد. التهاب نیز تنها یک علامت از بدن به شما است که نشان می‌دهد بدن شما با مشکلی مواجه شده است. انسان‌ها ماشین نیستند و حل مشکلات آن‌ها به زمان نیاز دارد و به سادگی تعویض یک قطعه در یک ماشین نیست.

ارتودنسی، التهاب و یوگا

اگر درمان ارتودنسی انجام داده‌اید و التهاب یا درد دارید، زمانی را برای بازیابی سلامت بدن اختصاص دهید. دستورالعمل‌های ارتودنتیست متخصص خود را به دقت انجام دهید و تمرین‌های یوگای ذکر شده را هر روز تکرار کنید. زمانی را به استراحت اختصاص دهید و آب بیشتری بنوشید و صبور باشید

به خاطر داشته باشید که در صورت داشتن التهاب، بهترین کار مراجعه به دندانپزشک متخصص است. اما اگر در حال حاضر امکان آن را ندارید، تمرین ورزش یوگا در کاهش التهاب و حفظ سلامت دهان و دندان و آسایش شما کمک کننده است.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید