7 نکته مهم در ارتودنسی که ممکن است شما را نگران کند

ارتودنسی نیز مانند تمام مداخلات پزشکی و درمانی ممکن است عارضه‌ها و مشکلات خاص خودش را داشته باشد و از این نظر افراد را دچار نگرانی و استرس کند. البته تمام مواردی که ما در نظر داریم در طی این مطلب آن‌ها را به شما معرفی کنیم، مشکلات و نگرانی‌های هستند که برخی از افراد ممکن است به علت عدم آشنایی و نداشتن آگاهی‌های کافی در مورد آن داشته باشند.

همیشه باید این مورد را در نظر داشت ارتودنسی و عوارض یا مشکلاتی که از آن سخن می‌گوییم حتماً نباید اتفاق بیفتد. شاید شما در طول ارتودنسی هیچ کدام از این موارد را تجربه نکنید، اما برای این که بتوانیم از استرس و نگرانی‌های افرادی که قصد دارند ارتودنسی انجام دهند بکاهیم بهتر است تمام موارد فوق را مطالعه کرده و از آن‌ها آگاهی یابیم تا با خاطری آسوده سراغ آن رویم.

درد شدید ارتودنسی

ارتودنسی نیز مانند تمام درمان‌های پزشکی برای صاف و زیبا کردن دندان‌های شما ممکن است کمی درد را برایتان به وجود آورد که میزان این درد با توجه به آستانه‌ی درد افراد و میزان مشکلات دهان و دندان‌ها، متغیر و متفاوت می‌باشد. زمانی که دستگاه‌ها و لوازم ارتودنسی به دندان شما وصل می‌شوند ممکن است به دلیل عدم آگاهی و نداشتن تجربه در این مورد کمی استرس داشته باشید. بهتر است بدانید استرس و عدم آگاهی از درمان ارتودنسی می‌تواند درد خفیف آن را برای شما شدت بخشد.

دقت کنید درد ناشی از براکت‌ها و سیم‌های متصل به دندان در ارتودنسی کاملاً طبیعی و قابل تحمل است. برای افرادی که احساس فشار و درد زیادی می‌کنند پزشک متخصص با تجویز داروهای مسکن می‌تواند آن را تسکین بخشد. در هر حالت بهتر است نگران این موضوع نباشید چرا که بعد از چند روز شما نسبت به این فشار، درد و  وجود براکت‌ها و سیم‌ها در دهان و دندان خود عادت خواهید کرد و همه چیز به روال عادی خود باز خواهد گشت.

ارتودنسی دندان

لق شدن دندان‌ها در حین ارتودنسی

زمانی که سیم‌ها و براکت‌ها به دندان‌ها وصل می‌شود ممکن است احساس کنید برخی از دندان‌هایتان دچار لقی خواهند شد و این امر ممکن است موجب نگرانی و استرس شما شود، چراکه افراد احساس می‌کنند لقی دندان احتمال دارد موجب از دست دادن دندانشان شود.

بهتر است دقت داشته باشید این مورد فقط یک احساس موقت و زودگذر است و سیم‌ها و براکت‌ها هیچ آسیبی به دندان‌های شما وارد نخواهد کرد. اگر در این مورد مشکلی داشته باشید می‌توانید با پزشک متخصص خود مشورت کرده و نگرانی‌های خود را رفع کنید.

زخم‌های داخل دهان و لثه

ممکن است برخی افراد هنگام شروع درمان‌های ارتودنسی دچار زخم‌های کوچک در بافت‌های نرم اطراف دهان مانند لب‌ها، لثه و زبان خود شوند. البته دقت داشته باشید که این مورد در اغلب افراد مشاهده و تجربه خواهد شد و امری کاملاً طبیعی است که خوشبختانه بعد از چند روز خود به خود برطرف خواهد شد.

البته پزشک متخصص ارتودنسی نیز می‌تواند از وکس‌ها و موم‌های مخصوص ارتودنسی برای ایمن‌سازی سیم‌ها بهره ببرد، بنابراین شما نباید نگران این موضوع باشید.

عفونت در دهان و دندان بعد ارتودنسی

افرادی که برای صاف و زیباتر شدن دندان‌های خود به ارتودنسی و پزشک ارتودنیست مراجعه می‌کنند باید به این نکته توجه داشته باشند که ارتودنسی در صورتی می‌تواند یک درمان صحیح، مناسب و موفق برای آن‌ها باشد که بتوانند بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنند، چرا که رعایت بهداشت دهان در طول دوره‌ی درمان علاوه بر حفظ سلامت دندان‌ها می‌تواند طول دوره‌ی درمان را نیز کاهش دهد.

درست است که در هنگام وصل شدن براکت‌ها به دندان‌ها ممکن است شستشوی دندان کمی سخت و زمانبر باشد اما شما برای گرفتن بهترین نتیجه باید بتوانید در شستشوی دندان و دهان خود بیشترین تلاشتان را انجام دهید. در این مورد بهترین پزشک متخصص ارتودنسی نیز می‌تواند به شما مسواک، دهانشویه و نخ دندان مناسب ارتودنسی معرفی کرده و شما را با نحوه‌ی استفاده از آن‌ها آشنا سازد.

ارتودنسی دندان

احتمال تحلیل و عقب رفت لثه درارتودنسی دندان

زمانی عقب رفت لثه‌ها در ارتودنسی می‌تواند به وجود آید که افراد نتوانند بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنند. زمانی که سیم‌ها و براکت‌های ارتودنسی در دندان‌های شما وجود دارد غذایی که شما مصرف می‌کنید ممکن است ما بین این کش‌ها، دندان‌ها، سیم‌ها و لاستیک‌ها گیر کرده و عدم شستشوی مناسب و صحیح آن‌ها سبب پوسیدگی، تحلیل و عقب رفت لثه‌ها و آسیب مینای دندان شود.

همان طور که می‌دانید اگر مینای دندان آسیب ببیند جایگزینی برای آن وجود نخواهد داشت و دندان‌های شما دچار حسایت دندان، بیماری‌ها و مشکلات بیشتری خواهد شد.

پوسیدگی بیشتر دندان‌ها

زمانی که شما می‌خواهید برای درمان ارتودنسی اقدام کنید پزشک متخصص تمام دندان‌های شما را مورد بررسی قرار خواهد داد و اگر پوسیدگی در دندان شما وجود داشته باشد ارتودنسی را به تعویق انداخته و دندان‌های شما را درمان خواهد کرد. در طول دوره‌ی درمان ارتودنسی نیز  با مراجعه‌ی مرتب به پزشک متخصص ارتودنسی می‌توانید به موقع پوسیدگی دندان خود را تشخیص داده و درمان کنید. پزشک متخصص نیز می‌تواند در مورد دندان پوسیده‌ی شما در حین ارتودنسی بهترین درمان را ارائه دهد.

افزایش مشکلات دهان و دندان

ممکن است برخی از افراد احساس کنند مشکلات دهان و دندان آن‌ها در طول دوره‌ی ارتودنسی افزایش خواهد یافت، چرا که حرکت و جابجایی دندان‌ها می‌تواند پوسیدگی و مشکلات دندان را شدت بخشد. دقت داشته باشید که پزشک متخصص ارتودنسی قبل از شروع درمان تمام پوسیدگی‌ها و مشکلات دهان و دندان شما را رفع خواهد کرد تا شما در طول این دوره دچار این معضل و مشکلات نشوید.

نتیجه گیری

تمام موارد، مشکلات و عوارضی که در بالا برای شما مطرح کردیم از مشکلات و عوارضی هستند که برخی از بیماران با آن‌ها دچار می‌شوند یا در مورد آن‌ها نگرانی و استرس دارند، اما بهتر است بدانید با پیشرفت تکنولوژی در حوزه‌ی دندانپزشکی، و با ورود ابزارهای جدید به این حوزه، عوارض و مشکلات این درمان به حداقل ممکن رسیده و افراد می‌توانند به راحتی و با کمترین مشکلات، نگرانی و درد، ارتودنسی موفقی داشته باشند و صاحب دندان‌هایی سالم، منظم و زیبا شوند.

توصیه می‌شود برای داشتن بهترین ارتودنسی حتماً به بهترین متخصص و پزشک ارتودنسی مراجعه کنید.