بهداشت دهان در دوره‌ی ارتودنسی

آیا نسبت به براکت‌های ارتودنسی خود حس تنفر دارید؟ آیا از استفاده از براکت‌ها خسته شده‌اید اما هنوز به داشتن لبخندی زیبا علاقه‌مند هستید؟ اجازه ندهید تا احساسات متعارض منجر به بی‌توجهی شما به بهداشت و پاکیزگی براکت‌ها شود. درمان ارتودنسی یک سرمایه‌گذاری بلند‌مدت و آینده‌نگر است و اگر از براکت‌های خود بهترین مراقبت را به عمل نیاورید و دستورات ارتودنتیست خود را اجرا نکنید، در آینده دچار مشکلاتی در دندان‌های خود خواهید شد.

روش‌هایی برای حفظ بهداشت دهانی

مسواک‌زدن و استفاده از نخ دندان، باعث سالم و تمیز ماندن براکت‌ها، سیم‌ ارتودنسی و دیگر ابزارهای درمان ارتودنسی می‌شود. با توجه به راهنمایی‌های پزشک متخصص ارتودنسی، لثه‌های شما سالم مانده و در طی درمان ارتودنسی، دندان‌های شما پوسیده نمی‌شوند. همچنین بهداشت صحیح به شما کمک می‌کند تا از باقی‌ماندن درمان ارتودنسی در مسیر صحیح مطمئن شوید و براکت‌ها را بیش‌تر از زمان مشخص شده در ابتدای درمان روی دندان‌های خود داشته باشید. نه شما و نه دندانپزشک شما مایل نیستید که براکت‌ها، بیش‌تر از زمان مشخص شده در ابتدای درمان، روی دندان‌های شما باقی بماند.

مورد مهم دیگر که باید به خاطر آن در حفظ بهداشت دندان و براکت‌ها بکوشید، این است که اگر در این کار از خود ضعف نشان دهید، بعد از برداشتن براکت‌ها، مشاهده خواهید کرد که رنگ دندان‌های صاف شده‌ی شما تیره‌تر شده است. این مورد می‌تواند به زیبایی لبخند جدید شما لطمه بزند.

بهداشت ارتودنسی
تغییر رنگ دندان‌ها به دلیل عدم رعایت موارد بهداشتی

حالا که اهمیت مراقبت از براکت‌ها و دندان‌ها را درک کرده‌اید، ایده‌هایی برای حفظ بهداشت صحیح در زمان استفاده از براکت‌ها را به شما یاد می‌دهیم.

از دکتر ارتودنسی خود درباره‌ی ابزارهای تمیزکردن براکت‌ها سوال کنید

تمیزکردن گوشه‌ها و زوایای محل تقاطع دندان‌ها و براکت‌ها و سیم ارتودنسی به خصوص در قسمت‌های عقب‌تر دهان، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. برای تمیزکردن هرچه بهتر این نقاط می‌توانید از ابزارهایی ماند مسواک بین دندانی مخصوص ارتودنسی استفاده کنید. این کار را باید قبل از مسواک زدن عادی و استفاده از نخ دندان انجام دهید. همچنین از دندانپزشک متخصص ارتودنسی خود درباره‌ی نخ دندان مخصوص ارتودنسی و روش استفاده از آن برای حفظ بهداشت دهانی نیز سوال کنید.

بهداشت ارتودنسی
مسواک بین دندانی مخصوص ارتودنسی

مسواک خود را به صورت مرتب عوض کنید

در طول دوره‌ی درمان ارتودنسی، باید مسواک خود را سریع‌تر از زمان‌های دیگر عوض کنید. زیرا در این دوره‌ی درمانی، میزان سایش مسواک بسیار بیش‌تر از مواقع معمول می‌شود. همچنین، از مسواک‌های با برس‌های نرم استفاده کنید. حتی می‌توانید برای آسا‌ن‌تر شدن کار، از مسواک برقی استفاده کنید. برای انتخاب بین انواع مسواک، مسواک مقاله‌ی مسواک الکتریکی یا مسواک عادی را بخوانید.

مسواک‌زدن را در طول روز چند بار تکرار کنید

به صورت معمول افراد در برابر مسواک‌زدن و کشیدن نخ دندان چندباره در طول روز از خود تنبلی نشان می‌دهند. ممکن است قبل از درمان فقط یک بار در روز از نخ دندان استفاده کرده باشید. اما در طی درمان ارتودنسی، برای حفظ بهداشت باید پس از هر بار مسواک‌زدن، از نخ دندان استفاده کنید. قبل از کشیدن نخ دندان، با استفاده از مسواک بین دندانی ذرات درشت غذاها را که بین دندان‌ها و ابزارهای ارتودنسی مانده است، خارج کنید. سپس دندان‌های خود را با مسواک عادی مسواک بزنید و مطمئن شوید که تمامی سطوح دندان‌ها و براکت‌ها تمیز شده‌اند. دقیق باشید و زمان مناسبی را برای این کار اختصاص دهید. پس از اتمام روند فوق، از نخ دندان استفاده کنید. برای اطلاعات بیش‌تر، مقاله‌ی بهترین زمان مسواک زدن را بخوانید.

بهداشت ارتودنسی

در هنگام استفاده از نخ دندان، فشار زیادی روی لثه‌ها وارد نکنید

وقتی که می‌خواهید لثه‌های خود را تمیز کنید، فشار زیادی روی آن‌ها وارد نکنید. نخ دندان را به آرامی بین دندان‌ها حرکت دهید تا به لثه برخورد کنند اما آن را روی لثه فشار ندهید.  این کار باعث ایجاد حس خارش و عفونت در لثه‌ها می‌شود. برای اطلاعات بیش‌تر در مورد نخ دندان، مقاله‌ی نخ دندان و بهترین نوع آن را بخوانید

از خوردن غذاهای با مقدار اسید بالا خودداری کنید

غذاهای دارای اسید زیاد مانند گوجه‌فرنگی، آناناس، نوشیدنی‌های گازدار و سس‌های تند می‌توانند مینای دندان‌های شما را تضعیف کنند. سعی کنید میوه‌هایی با مقدار اسید پایین مانند موز، انبه، هویج و خیار مصرف کنید. همچنین باید از خوردن غذاهای سفت و ترد که می‌توانند به براکت‌های شما آسیب بزنند خودداری کنید. اجتناب از خوردن غذاهای چسبنده نیز روش خوبی برای جلوگیری از ایجاد مشکلات مرتبط با بهداشت در دندان و براکت‌های شما است.

فلوراید دوست شما است

در زمان درمان ارتودنسی، پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که در صورت عدم رعایت موارد مرتبط با بهداشت رخ می‌دهد. اما خبر خوب این است که فلوراید می‌تواند به شما در جلوگیری از مشکل کمک کند. از خمیردندان‌هایی استفاده کنید که دارای فلوراید هستند و از ارتودنتیست خود درباره‌ی محلول‌های دهانشویه‌ی دارای فلوراید سوال کنید. ممکن است پزشک ارتودنسی، استفاده از دهانشویه را نیز برای شما تجویز کند.

غذاهای سالم‌تری مصرف کنید

در کنار اجتناب از غذاهای مضر، می‌توانید با مصرف غذاهای سالم‌تر، به دندان‌های خود استحکام ببخشید. در لیست زیر، غذاهایی آورده شده است که باید در طی درمان ارتودنسی در رژیم غذایی شما گنجانده شود.

چای

یک مطالعه در دانشگاه ایلینوییز در شیکاگو نشان داده است افرادی که دهان خود را به مدت یک دقیقه با چای سیاه شست‌و‌شو می‌دهند، جرم دندانی کم تری نسبت به افرادی دارند که شست‌و‌شوی دهان خود را با آب معمولی انجام می‌دهند. چای سبز و سیاه را به مقدار مناسب و بدون شکر مصرف کنید.

شیر

اگر پس از خوردن غذاهای شیرین، شیر بخورید، اسید باقی‌مانده‌ی شیرینی‌جات از بین می‌رود چه دلیل بهتری از این برای مصرف شیر در کنار کلوچه و بیسکوییت؟

بهداشت ارتودنسی
شیر یک نوشیدنی مفید در دوره‌ی درمان ارتودنسی

سبزیجات

سبزیجات نه تنها غذاهایی مفید برای قلب محسوب می‌شوند، بلکه در حفظ بهداشت دندان نیز بسیار موثر هستند زیرا مقادیر زیادی کلسیم و اسید فولیک دارند. برای داشتن دندان‌های سالم‌تر و محکم‌تر، سبزیجات را در لیست روزانه‌ی غذاهای مصرفی خود قرار دهید.

کشمش

کشمش‌ها منبع خوبی برای ترکیبات فیتوشیمیایی هستند که در کاهش باکتری‌های دهان بسیار موثر است. مصرف مقدار مناسب کشمش می‌تواند از پوسیدگی دندان‌های شما جلوگیری کند.

بهداشت ارتودنسی
کشمش یک غذای مفید برای دندان‌ها

خلاصه و نتیجه‌گیری

تغذیه‌ی صحیح نه تنها بدن شما را قوی و سالم نگه می‌دارد، بلکه به دهان شما کمک می‌کند تا در برابر عفونت‌ها، پوسیدگی‌ها و بیماری‌های لثه مقاومت کند. به جز افزودن غذاها و نوشیدنی‌های فوق به رژیم غذایی خود، اطلاعات روی بسته‌بندی غذاهای مصرفی خود را با دقت بخوانید تا بدانید چه چیزی را وارد بدن خود می‌کنید.

ویزیت منظم توسط دندانپزشک و ارتودنتیست ماهر و باتجربه به شما کمک می‌کند تا از سالم ماندن دندان‌های خود اطمینان داشته باشید. پزشک با توجه به علایم بیماری‌ها، مشکلات دندانی را قبل از پدید آمدن تشخیص داده و از رخداد آن‌ها جلوگیری می‌کند. با دندانپزشک خود راحت باشید و سلامت دهانی خود را جدی بگیرید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟