ارتودنسی، فراتر از زیبایی

“شما به ارتودنسی نیاز دارید.”
جمله‌ای که شاید هیچ وقت نمی‌خواهید از ارتودنتیست بشنوید! فکر تحمل براکت‌های فلزی به مدت طولانی و سرمایه‌گذاری روی دندان‌هایتان، ممکن است باعث سرگیجه در شما شود. متاسفانه، بسیاری از افراد ارتودنسی را یک کار تجملی می‌دانند و آن را درمانی ضروری تلقی نمی‌کنند. زیرا، به صورت معمول به این فکر می‌کنند که درمان ارتودنسی بیش‌تر از یک درمان پزشکی، یک مساله‌ی زیبایی است. به همین دلیل، این موضوع چندان جدی گرفته نمی‌شود. دندان‌ها و فک کج، سلامت شما را از چند جهت تحت تاثیر قرار می‌دهد که نباید از آن‌ها چشم‌پوشی کنید. ارتودنسی، علی‌رغم مرتب و محکم‌کردن دندان‌ها، به لبخند شما زیبایی می‌دهد. ارتودنسی فراتر از یک عمل زیبایی است. در این مقاله، چند دلیل برای اهمیت سرمایه‌گذاری روی لبخندتان ارائه می‌شود:

ارتودنسی سرامیکی
ارتودنسی سرامیکی رنگ دندان

اطمینان از سلامتی بهتر دندان‌ها

آیا مراجعه به دندانپزشک برای چک‌آپ همیشه کابوسی برای شما بوده است؟ اگر دندان‌های شما به صورت مداوم جرم می‌گیرند و دندان‌های پوسیده‌ی زیادی دارید، ممکن است مقصر آن دندانهای کج باشند. اگر نحوه‌ی چینش و قرارگیری دندان‌های شما نامنظم و درهم فرورفته باشند، رسیدگی به همه‌‌ی گوشه‌های دندان‌ها و شستن صحیح آن‌ها با مسواک و استفاده از نخ دندان نیز به سادگی انجام نخواهد گرفت. چشم‌پوشی از این قضیه، منجر به مشکلات جدی دندانی خواهد شد. خرابی دندان و بیماری لثه می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود. به خاطر داشته باشید که دندان‌های دائمی ما فقط یک بار رشد می‌کنند در صورتی که سالیان سال زندگی خواهیم کرد. تا جایی که می‌توانید، در حفظ دندان‌های طبیعی خود بکوشید.

زندگی با کیفیت بهتر

اصلاح طرح لبخند با ارتودنسی، نه تنها باعث بهبود سلامت دهان و دندان شما می‎شود، بلکه سلامت کلی شما را نیز بهبود می‌بخشد. دندان‌های نامرتب می‌توانند در غذا خوردن، صحبت‌کردن  و دیگر کارهایی که روزانه انجام می‌دهیم، مشکل ایجاد کنند. اگر در هنگام جویدن درد دارید و یا در صحبت کردن واضح احساس مشکل می‌کنید این موارد می‌توانند کیفیت زندگی شما تحت تاثیر قرار دهند.

همچنین، بهداشت ضعیف دهان با افزایش سردرد، گوش درد، درد فک و حتی سو‌هاضمه در ارتباط است.  بر اساس تحقیقات، ارتباطی قوی بین بیماری‌های لثه و بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت یافت شده است. آیا واقعا می‌خواهید چنین ریسکی را مرتکب شوید؟ مسلما نه! پس هرچه زودتر به ارتودنتیست مراجعه کنید.

ظاهر زیباتر

هیچ وقت زیبایی نباید دلیل اصلی ارتودنسی باشد. اما داشتن لبخند زیباتر و سالم‌تر باعث می‌شود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید. مهم نیست که چه قدر این مساله را انکار می‌کنیم، همه‌ی ما این موضوع را می‌دانیم که همیشه می‌خواهیم احساس خوبی داشته باشیم. اما وقتی همیشه سعی می‌کنیم دندان‌هایمان را از بقیه پنهان کنیم، داشتن حس خوب نسبت به خودمان سخت است. درسته؟

اصلاح طرح لبخند برای خشنود کردن دیگران نیست. لبخند زیبا برای حس خوبی که باید نسبت به خودتان داشته باشید، لازم است. ارتباط شما با دنیای اطراف و نگرش شما به آینده، با بالا رفتن اعتماد به نفستان تغییر می‌کند. نگرش شما به زندگی مثبت‌تر خواهد شد و از رفتن به دنبال آرزوهایتان نخواهید ترسید.

به جلسات مهم کاری خود فکر کنید. دیگر مجبور نیستید ۴۰ دقیقه تمام سعی در مخفی‌کردن دندان‌هایتان داشته باشید. لبخند زیبا تاثیر بی‌نظیری روی شنونده‌ها می‌گذارد و فروش شما را بهتر می‌کند. حالا که به اهمیت لبخند و تاثیر آن در زندگی‌تان پی بردید، می‌توانید به ارتودنتیست مراجعه کنید.

برای ارتودنسی دیر نشده است

 اول از همه باید بدانید هیچ‌ وقت برای درمان ارتودنسی مسن نیستید. تا زمانی‌که دندانی را از دست نداده‌اید و دندانهایتان سالمند، می‌توانید ارتودنسی انجام دهید حتی اگر ۷۰ یا ۸۰ ساله باشید! اگر دندان لق یا ازدست رفته یا بیماری لثه دارید، باید اول این مشکلات را درمان کنید سپس می‌توانید ارتودنسی انجام دهید. برای اطلاع از بهترین روش درمانی می‌تواند با ارتودنتیست خود مشورت کنید.

امروزه ارتودنتیست برای انجام درمان ارتودنسی، روش‌های زیادی به شما پیشنهاد می‌دهد. اگرچه درمان ارتودنسی به صورت معمول با استفاده از براکت‌های فلزی سنتی انجام می‌گیرد، ولی شما می‌توانید از براکت‌های شفاف پلاستیکی و براکت‌های سرامیکی نیز برای ارتودنسی استفاده کنید. همچنین امکان استفاده از براکت‌های داخل‌دهانی در پشت دندان‌ها نیز وجود دارد که در این حالت براکت‌های شما دیده نمی‌شوند. بهتر است با متخصص ارتودنسی خود در مورد همه گزینه‌های درمانی برای وضعیت مخصوص شما صحبت کنید. جوانب مثبت و منفی مختلفی برای هر نوع درمان وجود دارد، بنابراین آن‌ها را با دقت بررسی کنید.

ارتودنسی لینگوال
ارتودنسی پشت دندانی (لینگوال)

طول درمان به عوامل مختلفی از جمله روش درمان شما بستگی دارد. براکت‌های فلزی به صورت معمول به مدت یک و نیم تا دو سال روی دندان‌ها باشند. در صورت استفاده از براکت‌های نامرئی برای بزرگسالان این زمان ممکن است یکسال و یا یکسال و نیم افزایش یابد. بعد از شروع درمان، برای بررسی پیشرفت کار و محکم کردن براکت‌ها یا تعویض براکت‌های پلاستیکی هر ۴ تا ۶ هفته برای ویزیت به ارتودنتیست‌تان مراجعه خواهید کرد. اگر از پلاک‌های پلاستیکی نامرئی استفاده می‌کنید، هر 2 هفته یکبار برای دریافت سری جدید پلاک به ارتودنتیست مراجعه می‌کنید.

داشتن براکت دردناک نیست

 شاید اولین باری که براکت‌ها روی دندان‌هایتان گذاشته می‌شوند و ارتودنتیست آن‌ها را سفت می‌کند، احساس درد اندکی داشته باشید. همچنین، اگر سیم‌هایی که با براکت‌های سنتی به کار گرفته شده‌اند شل شوند، ممکن است گونه‌ی شما را از داخل آزار دهند. برای درست‌کردن آن‌ها باید به ارتودنتیست مراجعه کنید. همچنین اگر از براکت‌های فلزی استفاده می‌کنید، از غذاهای ترد و چسبنده مثل آدامس، پاپ کورن و آب‌نبات‌های سفت که می‌تواند در براکت‌ها گیر کنند، استفاده نکنید. اگر روش درمان شما متحرک است، می‌توانید هنگام غذا خوردن پلاک را از دهانتان خارج کنید.

در نهایت، تا زمانی که از مشکلات دندان‌هایتان غافل نیستید مهم نیست کدام نوع درمان را انتخاب می‌کنید. به پزشک ارتودنتیست خود اعتماد کنید و خودتان را از دردی که ممکن است در آینده مبتلا شوید نجات دهید و همین امروز از لبخندتان محافظت کنید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟