خوردنی‌های مضر برای دندان‌ها

همه ما اهمیت مسواک زدن روزانه و استفاده از نخ دندان را می‌دانیم. اما آیا می‌دانید انواع خوردنی و غذا و نوشیدنی در رژیم غذایی‌مان می‌تواند باعث ایجاد مشکلات در سلامت دهان‌مان شود؟ در این مقاله 10 خوردنی‌ مضر برای دندان‌ها را معرفی می‌کنیم.

خوردنی‌های مضر
خوردنی‌های مضر برای دندان‌ها

1.آب نبات‌های سفت

یک تکه کوچک آب نبات ممکن است جایگزین بهتری نسبت به یک کاسه بستنی یا چیپس سیب زمینی به نظر برسد ولی آب نبات‌ها برای دندان‌های شما واقعا مضر هستند. علاوه بر قند موجود در آب نبات‌ها که برای دندان‌ها بسیار مضر هستند ممکن است حین خرد کردن آب نبات با دندانتان، بشکند. تمیز کردن بقایای چسبنده آب نبات از دندان‌ها سخت است و این باعث افزایش حساسیت دندان‌ها به حفره‌ها می‌شود.

2.آب نبات‌های نرم و چسبنده

حتی از خوردن آب نبات‌های ملس و ترش که نرم‌ترهستند و جوییدنشان راحت است نیز باید اجتناب شود. دراین نوع آب نبات‌ها اسیدهای بیشتری وجود دارند که می‌توانند موجب پوسیدگی و شکستن دندان‌هایتان شوند و به دلیل اینکه راحت‌تر به دندان‌ها می‌چسبند تمیز کردنشان سخت‌تر است.

3.یخ

افراد زیادی عادت دارند که در نوشیدنی‌هایشان از یخ استفاده می‌کنند و آن‌ها را با دندان‌هایشان خرد می‌کنند. این موضوع ممکن است در ابتدا بی‌ضرر به نظر برسد، اما در دراز مدت می‌تواند عواقب منفی برای دندان‌هایتان  داشته باشد. جویدن چیزی سخت مانند یخ، باعث شکستن یا لب پر شدن دندان‌ها و آسیب دیدن مینای دندان می‌شود. بهتر است هرچه زودتر این عادت را کنار بگذارید.

4.مرکبات

گرچه مرکبات پر از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم هستند، اما خوردن بیش از حد آن‌ها می‌تواند مشکل ساز شود.ممکن است اسید موجود در مرکبات مینای دندان را از بین ببرد و شما را در معرض خطر حفره و ریزش دندان قرار دهد. بودن مرکبات در برنامه غذایی‌تان مفید است ولی از مصرف بیش از حد آن‌ها بپرهیزید تا آسیبی به دندان‌هایتان نرسد.

خوردنی‌های مضر برای دندان
خوردنی‌های مضر برای دندان‌ها

5.میوه خشک و آجیل

احتمالاً به این فکر می‌کنید که چطور میوه‌های خشک شده و آجیل برای سلامتی‌تان بد است؟ همانند مرکبات، میوه‌های خشک و آجیل برای سلامتی‌تان مفید هستند، ولی نباید زیاده روی کنید. بعد از خوردن تنقلات، میوه‌های خشک و آجیل دندان‌هایتان را با دقت مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید تا تکه‌های آن‌ها مابین دندان‌هایتان نماند و باعث پوسیدگی نشود. اگر دندان‌هایتان از قبل آسیب دیده و ضعیف هستند، خرد کردن آجیل می تواند باعث آسیب دیدن یا حتی از بین رفتن دندان شود.

بهتر است از میوه‌های طبیعی به جای میوه‌های خشک استفاده کنید تا تاثیر بهتری روی سلامتیتان بگذارند.

خوردنی‌های مضر برای دندان
خوردنی‌های مضر برای دندان‌ها

6.نان

نان به دلیل نرم بودن می‌تواند به راحتی بین دندان‌هایتان گیر کند و نشاسته موجود در آن هنگام هضم به سرعت تبدیل به قند می‌شود. در واقع گیر کردن نان بین دندان‌هایتان مانند گیر کردن قند در بین دندان‌هایتان است و این باعث پوسیدگی می‌شود. برای حفاظت از دندان‌ها و سلامت کلی از مصرف زیاد غذاهای قنددار خودداری کنید واز نان‌های سبوس‌دار که قند کمتری دارند استفاده کنید.

7.چیپس

چیپس سیب زمینی مانند نان پر از نشاسته است و بین دندان‌هایتان گیر می‌کند بنابراین در خوردن آن‌ها زیاده‌روی نکنید و حتماً بعد از آن از مسواک و نخ دندان استفاده کنید تا تمام ذرات مواد‌غذایی از بین دندان‌هایتان تمیز شود.

8.نوشیدنی‌های قنددار

قند و شیر بیش از حد در قهوه و بسیاری از آب میوه‌ها علاوه بر اینکه دندان‌هایتان را مستعد پوسیدگی می‌کنند باعث ایجاد لکه روی دندان می‌شود. اگرعاشق نوشیدن قهوه در تمام طول روز هستید ، حتما بعد از آن مسواک بزنید یا دهانتان را با آب یا دهانشویه قرقره دهید و مقاله پاک کردن لکه‌های قهوه از دندان‌ها را مطالعه کنید.

خوردنی‌های مضر
خوردنی‌های مضر برای دندان‌ها

9.نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی زا‌

نوشابه‌ها نه تنها پر از قند هستند که منجر به پوسیدگی دندان‌ها می‌شود بلکه اسیدهای موجود در نوشابه نیز در تجزیه مینا و تضعیف دندان‌هایتان نقش بسیاری دارند. متأسفانه نوشابه می‌تواند بسیار اعتیاد‌آور باشد. اگر ترک اعتیاد به نوشابه برایتان سخت است، سعی کنید به آرامی هر لیوان نوشابه را با یک لیوان آب بنوشید تا جایی که در طول روز به جای نوشابه بیشتر آب بنوشید.

نوشیدن انرژی‌زا پس از ورزش و تمرین شدید برای هیدراته کردن از محبوبیت بالایی برخوردار است، اما باز هم باید مراقب قندهای اضافه شده باشید. همیشه برچسب ترکیبات نوشیدنی‌ها را با دقت بخوانید.

10.نوشیدنی‌های الکلی

نوشیدن بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی برای دندان‌های شما مضر است. الکل می‌تواند منجر به بیماری مزمن خشکی دهان و لثه شود. همچنین خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می‌دهد.

در نهایت در مورد همه چیز از زیاده روی باید بپرهیزیم . برچسب ترکیبات محصول را با دقت بخوانید تا به شما در تشخیص غذاهایی که برای دندان‌هایتان آسیب نمی‌رسانند کمک کند.

نکته آخر: مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید. در صورت بروز مشکل در دندان‌هایتان فوراً به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟