پوسیدگی دندان و علت آن

بهترین پاسخ به این سوال، عدم توجه کافی به دندان‌ها است. اگر به طور مرتب به دهان و دندان‌هایمان رسیدگی نکنیم، تعداد باکتری‌های موجود در دهان ما افزایش می‌یابد. باکتری‌ها به سطح دندان می‌چسبند و مینای دندان را تخریب می‌کنند. این کار باعث به وجود آمدن سوراخ‌ روی دندان و پوسیدگی آن می‌شود.

دلایل اصلی افزایش این باکتری‌ها، عادت‌هایی است که سبک زندگی ما را تشکیل می‌دهند. مانند عدم مسواک زدن دندان‌ها بعد از غذا، عدم استفاده از نخ دندان، مصرف غذاهای قندی و اسیدی و سیگار کشیدن.

پوسیدگی دندان ممکن است سطحی باشد و یا به ریشه دندان برسد. به صورت معمول، غذاهای دارای کربوهیدرات بالا (شکر ، نشاسته و غیره)، کولا و نوشیدنی‌های گازدار، کیک، شکلات و دیگر نرم و شیرین، به دندان‌ها می‌چسبند و به مرور باعث پوسیدگی دندان می‌شوند. باکتری‌های موجود در دهان، از باقی‌مانده‌های غذاها در بین دندان‌ها تغذیه می‌کنند و با کمک میکروارگانیسم‌ها اسید تولید می‌شود. پس از مدتی، این محیط اسیدی باعث تخریب بافت‌های سخت دندان شده و پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود.

پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندان‌ها

پوسیدگی دندان بیش‌تر در چه کسانی دیده می‌شود؟

این خطر برای همه وجود دارد. اما، افرادی که میزان کربوهیدرات و غذاهای قندی زیادی در رژیم غذایی خود دارند، بیش‌تر در معرض خطر پوسیدگی هستند. اگرچه بزاق دهان یک مکانیسم دفاعی قوی در مقابل اسید ایجاد شده توسط باکتری‌ها است، اما به تنهایی نمی‌تواند مانع پوسیدگی شود. بیماری‌ها یا داروهایی که باعث کاهش جریان و میزان بزاق می‌شوند نیز روند پوسیدگی را تسریع می‌کنند.

آیا می‌توان از پوسیدگی جلوگیری کرد؟

هنوز دارو یا واکسن مخصوصی برای جلوگیری از پوسیدگی‌ دندان‌ها کشف نشده است. با مسواک زدن منظم و صحیح و استفاده از نخ دندان، داشتن دندان‌های سالم امکان پذیر است.

مسواک زدن دندان‌ها بعد از صبحانه و قبل از خواب و همچنین استفاده روزانه از نخ دندان، موثرترین روش برای جلوگیری از پوسیده شدن دندان‌ها هستند. در زمان خرید مسواک، باید نوع مسواک مناسبی انتخاب شود تا باقی‌مانده‌ی مواد غذایی بین دندان‌ها و روی سطح دندان‌ها و شکاف‌ها را کامل تمیز کند. معاینات منظم دندانپزشکی بهترین روش تشخیص به موقع پوسیدگی و جلوگیری از پیشرفت آن است.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟