مکیدن انگشت در کودکان

مکيدن انگشت تا سن 3 تا 4 سالگی در بیشتر کودکان دیده می‌شود. این مساله بسیار شایع است و دلیل پزشکی خاصی ندارد. بیشتر نوزادان، انگشتان شست یا انگشتان دیگرشان را می‌مکند. مکیدن انگشت در نوزادان از قبل از تولدشان در شکم مادرشان شروع می‌شود. تاول‌هایی که در انگشتان دست یا مچ پا برخی از نوزادان تازه متولد شده دیده می‌شود ، نتیجه این امر است.

معمولاً نوزادان بعد از 9 ماهگی موقع خواب، انگشت دست‌شان را بیشتر می‌مکند. تا 3 سالگی دلسرد کردن کودک از مکیدن انگشت کار سختی است و کودک به شدت مقاومت می‌کند. معمولاً مکیدن انگشتان تا 4سالگی ادامه پیدا می‌کند و اگر بعد از آن ادامه داشته باشد، ممکن است در ساختار فک و دندان‌ها تاثیر بدی داشته باشد.

تاثیر مکیدن انگشت روی دندان
تاثیر مکیدن انگشت روی دندان

تاثیر مکیدن انگشت روی دندان‌ها

به دلیل اینکه نرم و انعطاف پذیر بودن استخوان فک کودکان، مکیدن انگشت می‌تواند باعث تغییر شکل استخوان فک شود. در ادامه‌ی آن، قوس دندانی نیز تغییر شکل می‌دهد و این مساله باعث نامنظم شدن دندان‌ها می‌شود. دندان‌های بالا رو به جلو و دندان‌های پایین رو به داخل منحرف می‌شوند و کودک دچار مال‌اکلوژن می‌شود. نامرتب بودن دندان‌ها باعث سخت شدن حرکت زبان و در نتیجه باعث تضعیف تکلم و حرف‌زدن می‌شود. با ضعیف شدن زبان، کودک نمی‌تواند به راحتی غذا بخورد و این باعث سوتغذیه می‌شود. علاوه بر این، تضعیف عضلات زبان و نا‌مرتب بودن دندان‌ها در تکلم کودک نیز تاثیر می‌گذارد و ممکن است کودکتان نتواند واضح صحبت کند .

تاثیر مکیدن انگشت روی دندان
مال اکلوژن

وظایف پدر و مادر در جلوگیری از مکیدن انگشتان

پدر و مادر باید با صبر و حوصله به کودکشان توضیح دهند که مکیدن انگشت کار درستی نیست. تکرار مکرر و سرزنش کردن کودک در این مورد، باعث لج کردن کودک می‌شود و کودک برای جلب توجه بیشتر به مکیدن انگشتانش ادامه می‌دهد.اگر این کار تا دوران مدرسه ادامه داشته باشد، احتمال دارد کودکتان مورد سرزنش معلم و تمسخر همکلاسی‌هایش قرار بگیرد و این باعث تضعیف اعتماد به نفس کودک شود. پس بهتر است قبل از شروع مدرسه، این مشکل حل شود. ممکن است مکیدن انگشتان به مشکلات روحی و روانی کودکتان (جلب توجه بیشتر، حسادت به خواهر یا برادر کوچکتر وترس) مربوط باشد. در صورت ادامه داشتن این موضوع، با روانپزشک کودکان مشورت کنید و علل این موضوع را بررسی کنید.

تاثیر مکیدن انگشت روی دندان
تاثیر مکیدن انگشت روی دندان‌ها

درمان مال اکلوژن با ارتودنسی

درمان مال اکلوژن ناشی از مکیدن انگشتان در کودکان راحت‌تر از بزرگسالان است و اگر به موقع درمان شروع نشود ممکن است در آینده نیاز به جراحی شود. دکتر متخصص ارتودنسی برای ارزیابی میزان یا شدت نامرتبی دندان‌ها و تغییرات فک، از دندان‌ها عکس رادیوگرافی تهیه کرده و به طور دقیق و کامل دهان و دندان‌های کودک را معاینه می‌کند. پس از آن، بر اساس نیاز مراجع، ارتودنسی ثابت یا ارتودنسی متحرک برای بیمار توصیه شود.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟