چرا نباید دندان‌های کج را نادیده گرفت

بسیاری از افراد بر این باورند که درمان دندان‌های کج فقط به خاطر زیبایی است و به همین خاطر نمی‌خواهند برای آن هزینه کنند. اما ارتودنسی فراتر از زیبایی است  و می‌تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی‌تان تاثیر بگذارد. با درمان دندان‌های کج سرمایه‌گذاری خوبی روی کیفیت زندگی‌تان خواهید کرد.

در این مقاله به 7 دلیلی که نباید دندان‌های کج‌تان را نادیده بگیرید اشاره خواهیم کرد.

با درمان دندان‌های کج تمیز کردن دندان‌هایتان راحتتر خواهد شد

اولین مشکلی که افرادی که دندان‌های کج دارند تمیز کردن دندان‌ها است. هنگامی که دندان‌ها کج هستند مسواک زدن تمام سطوح دندان‌ها و استفاده از نخ دندان سخت است و نمی‌توان به طور کامل دندان‌ها را تمیز کرد. تمیز نشدن دندان‌ها منجر به پوسیدگی و بیماری‌های لثه می‌شود. در واقع شما سعی می‌کنید با بهترین مسواک‌ها و نخ دندان‌ها مراقب دندان‌هایتان باشید ولی آن طور که باید دندان‌هایتان تمیز نمی‌شوند.

درد فک ناشی از دندان‌های کج

اگر چندین دندان کج دارید، ممکن است این دندان‌ها بر نحوه جویدن شما اثر بگذارند و این موضوع باعث درد فک می‌شود. دندان‌های کج فک شما را از حالت تعادل خارج می‌کنند و باعث فشار روی مفاصل گیجگاهی فکی می‌شود. مشکلات فکی علاوه بر تاثیر روی بهداشت دهان و دندان‌ها ممکن است به دلیل مشکلات جویدن باعث سوتغذیه و یا مشکلات گوارشی شود. نادیده گرفتن این دردها مشکلات بیشتری را در پی خواهد داشت.

صدای فک
درد فک و گردن

بهداشت دهان و دندان بهتر

با داشتن بهداشت دهان و دندانی  از دندان و لثه‌های خود محافظت کنید. با دندان‌های محکم‌تر داشتن لبخند سالم و زیبا آسان‌تر است و همچنین بهداشت دهانی بوی بد دهانتان را نیز از بین می‌برد. با محافظت از لثه‌ها دچار بیماری‌های لثه نمی‌شوید. بیماری‌های لثه منجر به عفونت، آسیب رسیدن به بافت نرم و حتی ریزش دندان‌ها می‌شود.

دندان‌های کج باعث ساییدگی و شکستن دندان‌ها می‌شوند و ممکن است به دندان‌های سالم نیز آسیب برسانند. احتمالا برای درمان دندان‌های کج‌تان امروز و فردا می‌کنید ولی باید بدانید که به تعویق انداختن این درمان، خسارت بیشتری در آینده به شما وارد خواهد کرد.

سلامتی بهتر

دندان‌های کج فقط سلامت دهان و دندان‌هایتان را به خطر نمی‌اندازد بلکه روی سلامت کلی شما تاثیر گذار هستند. مشکلات دندان و دهان باعث سردرد، درد گردن و شانه و بیماری‌ پریودنتال و یا حتی بیماری‌های قلبی می شود. چرا کل زندگی خود را در معرض خطر قرار می‌دهید؟

دندان‌های سالم و زیبا
دندان‌های سالم و زیبا

اعتماد به نفس شما افزایش مییابد

مزایای یک لبخند قوی و سالم بیشتر از زیبایی ظاهری است. این موضوع را نمی‌توان انکار کرد که همه ما دوست داریم زیباتر دیده شویم و راحت لبخند بزنیم. هنگامی که دیگر دغدغه پنهان کردن دندان‌هایتان را ندارید، می‌توانید به راحتی بخندید. خندیدن باعث افزایش اندروفین‌ها و در نتیجه باعث شادابی می‌شود. همچنین، داشتن دندان‌های سالم و مرتب اعتماد به نفس شما را افزایش خواهد داد. شاید به دلیل خجالت از دندان‌هایتان نمی‌توانستید به راحتی در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها شرکت کنید. دیگر می‌توانید با اعتماد به نفس کامل کارتان را انجام بدهید.

روش‌های ارتودنسی پیشرفت کرده است

وقتی صحبت از ارتودنسی می‌شود؛ بسیاری از افراد در ذهنشان سیم‌ها و براکت‌های سنتی و بزرگ را تصور می‌کنید ولی باید بدانید امروزه روش‌های ارتودنسی پیشرفت کرده است و فردی که دارای دندان‌های کج است می‌تواند روش‌های درمانی مختلفی را انتخاب کند. برای کمتر دیده شدن براکت‌ها می‌توان براکت‌های شفاف و یا براکت‌‎های سرامیکی رنگ دندانی را ترجیح بدهند. شرایط دندان و دهان هرفرد متفاوت است بنابراین بیمار باید با دکتر ارتودنسی متخصص و با تجربه مشورت کرده و روش درمان مناسب خود را انتحاب کند.

هیچ وقت برای ارتودنسی دیر نیست

اگر سن‌تان بالا رفته است نگران دیر شدن درمان دندان‌های کج‌تان نشوید. ارتودنسی برای همه سنین کارساز است. کافی است دندان‌هایتان توسط دکتر متخصص ارتودنسی به طور کامل معاینه و بررسی شود و بر اساس شرایط دهان و دندان به روش درمان تصمیم گیری شود.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟