ترمیم دندان و ارتودنسی

با توجه به آسان‌تر شدن درمان ارتودنسی و فراگیر شدن اهمیت زیبایی لبخند و تاثیرات مثبت آن در زندگی فرد، افراد بیش‌تری به دنبال درمان ارتودنسی هستند. همچنین روش‌های مختلف و نوین ارتودنسی مانند ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی متحرک، ارتودنسی رنگ دندانی (براکت‌های سرامیکی)، ارتودنسی لینگوال (ارتودنسی پشت دندانی)  و دیگر روش‌های نوین، منجر به تسهیل این درمان و دسترسی افراد بیش‌تری به این روش درمانی شده است. در این مقاله به امکان انجام درمان ارتودنسی برای افرادی دندان ترمیم شده دارند، می‌پردازیم

آیا ارتودنسی محدود به سن خاصی است؟

ارتودنسی بر خلاف تصویر سابق، درمانی برای کودکان نیست و هر فردی در هر سنی می‌تواند با درمان ارتودنسی، سلامت عمومی بالاتر، زیبایی بیش‌تر و زندگی بهتری داشته باشد. یکی از سوالات پرتکرار بزرگ‌سالان، امکان انجام ارتودنسی برای افراد دارای دندان‌های ترمیم شده، ایمپلنت‌شده یا دارای پل (روکش‌های دندانی) است.

آیا افرادی که دندان ترمیم‌ شده دارند می‌توانند ارتودنسی کنند؟

بله! انجام درمان ارتودنسی برای افراد دارای دندان‌های ترمیم شده امکان‌پذیر است اما این درمان با محدودیت‌هایی همراه است.

براکت‌های ارتودنسی را می‌توان روی لمینیت‌های ونیر نیز نصب کرد. براکت‌ها و چسب مورد استفاده برای چسباندن آن‌ها روی دندان‌ها ممکن است به لمینیت‌ها آسیب بزنند. بنابراین این مرحله از ارتودنسی باید حتما توسط دکتر متخصص ارتودنسی باتجربه انجام شود. همچنین، در شرایط خاصی می‌توان از براکت‌های نامرئی اینویزالاین (ارتودنسی نامرئی) برای درمان افرادی که دندان‌های لمینیت‌شده‌ی متعددی دارند استفاده کرد. این براکت‌ها بدون آسیب به لمینیت‌ها، دندان‌ها را به تدریج به جای صحیح خود هدایت می‌کنند.

ترمیم دندان و ارتودنسی
روکش‌ها قابلیت جابجایی ندارند ولی از آن‌ها می‌توان برای درمان ارتودنسی کمک گرفت

انواع دیگر دندان‌های ترمیم ‌شده

  • دندان‌های دارای تاج مصنوعی را نیز می‌تواند مانند دندان‌های عادی حرکت داد. بعضی اوقات، براکت‌ها از این دندان‌ها جدا می‌شوند. اما با استفاده از مواد مناسب برای این دندان‌ها، می‌توان بر مشکل فوق غلبه کرد.
  • دندان‌های دارای روکش و ایمپلنت‌ها قابلیت جابجایی ندارند. اما می‌توان از آن‌ها برای حرکت‌دادن دندان‌های مجاور کمک گرفت.
  • دندان‌های عصب‌کشی شده (درمان ریشه) را می‌توان مانند دندان‌های معمولی جابه‌جا کرد. اما قبل از اعمال نیروی ارتودنسی توسط براکت‌ها، باید نهایت دقت در این کار استفاده شود.
ترمیم دندان و ارتودنسی
ایمپلنت‌ها قابلیت جابجایی ندارند

خلاصه

به صورت کلی، انجام ارتودنسی برای دندان‌های ترمیم شده امکان‌پذیر است و این دندان‌ها مانند دندان‌های عادی قادر به حرکت هستند. افرادی که دندان از دست رفته یا ترمیم ‌شده دارند نیز می‌توانند لبخند زیبایی داشته باشند. اما برای درمان‌ها، تخصص و تجربه‌ی دکتر متخصص ارتودنسی بسیار حائز اهمیت است. افراد کاندید درمان ارتودنسی باید قبل از درمان با براکت‌ یا پلاک‌های نامرئی، به دقت معاینه شوند تا میزان سلامت بافت استخوانی دندان‌ها و فک آن‌ها مشخص شود. برنامه‌ی درمانی افراد بزرگسال دارای دندان‌های ترمیم ‌شده، متفاوت با نوجوانان و کودکان است.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟