لمینیت یا ارتودنسی؟ کدام‌ نوع درمان برای من مناسب است؟

اگر می‌خواهید ظاهر لبخند خود را زیباتر کنید، با دو نوع درمان اصلی مواجه خواهید شد. درمان ارتودنسی و درمان لمینیت. آشنایی با هر دو روش، به شما کمک می‌کند انتخاب بهتری داشته بشید. در این مقاله، مزایا و معایب هر دو نوع درمان خدمت شما ارائه می‌شود.

ارتودنسی چه نوع مشکلاتی را درمان می‌کند؟

  • جلوزدگی فک بالا
  • جلوزدگی فک پایین
  • عدم انطباق دو فک روی هم
  • فاصله‌ی بین دندان‌ها
  • تجمع و فشردگی دندان‌ها

لمینیت چه مشکلاتی را درمان می‌کند؟

  • دندان‌های کج
  • دندان‌های بدرنگ
  • فواصل بین دندانی اندک

زیبایی لبخند با ارتودنسی

به صورت معمول براکت‌های ارتودنسی برای درمان مشکلات شدید دندانی استفاده می‌شوند. مشکلاتی مانند دندان‌های کج، در هم فرو رفته، جلوزدگی یک فک و عدم انطباق دندان‌ها روی یک‌دیگر. همچنین ارتودنسی برای اصلاح فواصل بین دندان‌ها یا فشردگی دندان‌ها به یک‌دیگر استفاده می‌شود. روش لمینیت نمی‌تواند مشکلات شدید دندانی را اصلاح کند. درمان ارتودنسی، یک درمان بلند‌مدت است که در آن ابزارهای خاصی روی دندان‌ها نصب می‌شود. در این نوع درمان، حفظ بهداشت دندانی و مسواک‌زدن دقیق‌تر دندان‌ها نسبت به حالت عادی، یک الزام به شمار می‌رود.

بیش‌ترین مشکلات افراد با درمان ارتودنسی، محدودیت در غذاهای مصرفی در زمان درمان ارتودنسی است. در طول درمان ارتودنسی باید از خوردن غذاهای سفت و چسبنده خودداری کنید. ابزارهای ارتودنسی متحرک نیز همراه با محدودیت‌های خود هستند. در روش درمان ارتودنسی متحرک، ابزارها باید حداقل 20 ساعت در روز روی دندان‌ها شما بمانند. در نتیجه، تعداد میان‌وعده‌های مصرفی شما محدود می‌شوند.

ارتودنسی یا لمینیت
ارتودنسی یک درمان ساختاری و با نتایج بلندمدت است

نصب ابزارهای ارتودنسی

در طول درمان ارتودنسی، بر خلاف روش لمینیت ، دخالتی روی دندان‌ها شما ایجاد نمی‌شود. تنها محل آن‌ها اصلاح می‌شود تا از حالت کج به حالت صاف تغییر حالت دهند. درنتیجه، ارتودنسی روشی بدون تخریب بافت دندانی است. مزیت دیگر ارتودنسی، تنظیم چینش دندان‌ها نسبت به شکل و فرم فک است که می‌تواند سلامت عمومی شما را نیز بهبود بخشد. دندان‌های کج و درهم فرو رفته، می‌توانند در درازمدت باعث مشکلاتی مانند سردرد‌، عارضه‌های فکی، درد گردن، تحلیل لثه، دندان‌های لق و از دست دادن دندان شوند.  

زیبایی لبخند با لمینیت

درمان لمینیت، برای افرادی که انحراف دندان‌های آن‌ها اندک است یا رنگ دندان‌های آن‌ها به زردی گرایش دارد مناسب است. همچنین، لمینیت قادر به پوشاندن فواصل اندک بین دندان‌ها است. درمان لمینیت منجر به داشتن دندان‌هایی با ظاهر زیبا می‌شود. دوره‌ی درمان لمینیت محدود به دو یا سه جلسه است و از این جهت، نسبت به درمان ارتودنسی سریع‌تر است. در طول درمان لمینیت، محدودیت غذایی اندک است. لیمینیت‌های دندانی نسبت به سایش و شکست بسیار مقاوم هستند و عمری طولانی دارند. درمان لمینیت آسان و تقریبا بدون درد است.

لمینیت‌ها، پوسته‌های نازکی هستند که از موادی مشابه دندان ساخته می‌شوند و روی سطح دندان‌ها نصب می‌شوند. لمینیت‌های پرسلانی در برابر لکه‌های مواد غذایی مقاوم هستند و ظاهر زیبایی به دندان‌های شما می‌دهند. به صورت معمول، لمینیت برای درمان دندان‌های ساییده‌شده، شکسته شده و بد رنگ استفاده می‌شوند.

لمینیت دندان
لمینیت، پوسته‌های نازکی هستند که روی دندان‌ها نصب می‌شوند

نصب لمینیت

برای قرارگیری صحیح لمینیت‌ها، قسمتی از مینای دندان تراشیده می‌شود. این فرآیند برگشت‌ناپذیر است و باید پس از این کار تا آخر عمر از لمینیت استفاده کنید. همچنین لمینیت‌ها تا آخر عمر ثابت نیستند و با گذشت سن، نیاز به جایگزینی و تغییر دارند.

لمینیت‌های دندانی نه تنها می‌توانند ظاهر دندان‌ها را تغییر دهند، بلکه شکل و رنگ آن‌ها را نیز اصلاح می‌کنند. رنگ لمینیت‌ها با گشذت زمان تغییری نمی‌کند و در برابر لکه‌دار شدن مقاوم هستند. همچنین، در صورت درمان صحیح، ظاهری زیبا . کاملا طبیعی به دندان‌‌های شما می‌دهند.

لمینیت دندان
برای نصب لمینیت، قسمتی از دندان تراشیده می‌شود

کدام درمان برای من مناسب‌تر است؟

درمان ارتودنسی و درمان لمینیت، دو درمان کاملا متفاوت و جدا از هم هستند. درمان لمینیت یک عمل زیبایی و درمان ارتودنسی یک عمل ساختاری به شمار می‌رود. عامل اصلی در انتخاب نوع درمان، نوع و شدت مشکلات درمانی شما است. در موارد خاصی از مشکلات دندانی، نیاز به انجام هر دو روش دارید. موضوع مهم این است که قبل از تصمیم‌گیری نهایی در مورد نوع درمان، توسط دکتر متخصص ارتودنسی و دکتر متخصص لمینیت معاینه شوید تا بهترین نوع درمان را برای شما پیشنهاد دهند.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟