علایم اورژانسی دندان و دهان چیست؟

معمولا وقتی احساس دندان درد شدید می‌کنیم به دندانپزشک می‌رویم. باید توجه داشته باشیم که مشکلات دهانی ممکن است باعث مشکلات سلامتی جدی در بدنمان شود. آیا علایم اورژانسی دیگری به غیر از درد در دندان‌ها وجود دارد؟ مهمترین مراحل مراقبت روزانه دندانپزشکی چیست؟ بیماری‌های دهان و دندان‌ها باعث چه مشکلاتی می‌شود؟

طبق تحقیقات و گزارشات، درصد زیادی از مردم ایران نسبت به مشکلات دندان و دهان خود بی‌اهمیت هستند و هنگام بروز مشکلات و درد سعی می‌کنند با آنتی بیوتیک‌ها و مسکن‌ها سرپوشی برای مشکلات خود بگذارند. مصرف آنتی بیوتیک و مسکن ممکن است فقط برای چند ساعت درد شما را تسکین دهند اما در واقع آن‌ها مشکل شمارا کاهش نمی‌دهند فقط درد آن را برای چند ساعت از بین می‌برند.

علایم اورژانسی
مصرف مسکن برای کاهش دندان درد

در ایران به سلامت دهان و دندان چقدر توجه می‌شود؟

میزان توجه به سلامت دهان و دندان به طور کل در ایران کم است ولی در سال‌های اخیر وضعیت به نسبت بهتر شده است و افراد به مراقبت‌های روزانه از دندان‌ها (مسواک زدن و استفاده از نخ دندان) توجه می‌کنند. رسانه‌ها و مقاله‌ها در بهبودی وضعیت سلامت دهان و دندان کشور نقش به‌سزایی داشته‌اند اما کم‌تر جایی از علایم اورژانسی نیازمند مراجعه به دکتر دندانپزشک صحبت می‌شود.

علایم اضطراری دهان و دندان چیست؟

متاسفانه بسیاری از افراد از دندانپزشکی می‌ترسند و فقط در مواقعی به دندانپزشک مراجعه می‌کنند که مشکل دندان‌شان حاد باشد و دیگر نتوانند درد آن را با آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها تحمل کنند. جدا از درد دندان، بوی بد دهان، خونریزی و شکستگی دندان نیز از علایم اورژانسی و مهم دندان است. قروچه کردن و فشار بیش از حد دندان‌ها روی هم باعث لب پر شدن و در نتیجه شکستن دندان‌ها می‌شود. علاوه بر آن کج بودن دندان‌ها نیز باعث بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

علایم اورژانسی دهان و دندان
علایم اضطراری در دهان

اگر مشکلات دهانی رفع نشوند چه اتفاقی می‌افتد؟

طبق تحقیقات، بیماری‌های لثه و عفوت‌های دهانی با بیماری‌های قلبی، ذات‌الریه باکتریایی، دیابت و حتی سکته مغزی همراه است. علاوه بر آن مشخص شده است که مشکلات دهانی باعث سرطان و پوکی استخوان نیز می‌شوند. عدم رسیدگی به دندان‌ها باعث از دست دادن دندان می‌شود و این موضوع می‌تواند هضم غذا و تکلم را سخت‌ کند. بنابرین قبل از شروع دندان درد و مشاهده علایم اورژانسی باید به سلامت دندان‌ها رسیدگی شود.

رایج‌ترین تصورات غلط در مورد سلامت دهان و دندان چیست؟

شایع‌ترین تصور غلط این است که در طول دوران بارداری هیچ درمان دندانپزشکی نباید وجود داشته باشد مگر اینکه دندان درد به حدی برسد که غیر قابل تحمل باشد. این موضوع صحیح نیست و ممکن است به سلامت فرزند شما نیز آسیب بزند. در این دوران باید پزشک خود را از بارداری خود مطلع کنید. دکتر دندانپزشک شما بقیه‌ی کار را انجام خواهد داد!

4 مرحله مهم مراقبت روزانه از دندان

•  بعد از خوردن خوراکی‌های شیرین، باید مسواک زده شود و اگر امکان مسواک زدن وجود نداشته باشد باید دهان را با آب نمک غرغره کرد
  • بلافاصله پس از نوشیدنی‌های اسیدی، دندان‌های خود را مسواک نزنید
  • دندان‌ها باید 2 بار در روز به شبوه صحیح مسواک زده شوند (بدون فشار بیش از حد و حداقل به مدت 2 دقیقه)
  • از نخ دندان برای تمیز کردن فاصله‌ی دندان‌ها استفاده کنید
  • طبق دستور پزشک، از دهانشویه‌های مناسب خود استفاده کنید
  • اگر دندان درد دارید، حتما علت را بررسی کرده و تحت کنترل دندانپزشک باشید

علایم اورژانسی ذکر شده و روش‌های پیش‌گیری از آن را که در قالب روش‌های حفظ بهداشت دندان نوشته شدند، بی اهمیت تلقی نکنید. سعی کنید قبل از این که دچار مشکلات دهان و دندان شوید، به دکتر دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا از مشکلات بیش‌تر پیشگیری کنید.