درمان ارتودنسی در شکاف لب و کام

یکی از شایع‌ترین مشکلات دهان و دندان که در اغلب نوزادان مشاهده می‌شود شکاف لب و کام است که با نام لب شکری نیز معروف است. محققان می‌گویند از هر ۷۰۰ کودک یک کودک مبتلا به شکاف کام متولد می‌شود. این بیماری در کودکان علاوه بر ظاهر ناخوشایند و غیر طبیعی می‌تواند مشکلات زیادی را برای دهان و دندان‌هایشان به وجود آورد، از این ‌رو مراجعه به پزشک متخصصی ارتودنسی برای درمان مشکلات دندان و دهان این کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 شکاف لب وکام چیست؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم در دوران اولیه‌ی بارداری مادر هنگامی که شکل لب‌ها و دهان جنین در حال شکل‌گیری است بر اثر برخی مشکلات در بدن مادر مانند کمبود اسید فولیک، ژنتیک و یا تماس مادر با مواد سمی و خطرناک لب بالایی‌ جنین به طور کامل شکل نمی‌گیرد و به صورت دو قسمت جدا از هم رشد می‌کند. بعد از تولد نوزاد علاوه بر این که این مشکل می‌تواند در تغذیه و خوردن شیر مشکلات زیادی برای کودکان ایجاد کند به مرور زمان و با رشد دندان‌های شیری و دائمی مشکلات بسیاری برای کودکان به وجود خواهد آورد به همین علت درمان آن در دوران کودکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 درمان این مشکل باید با همراهی دو پزشک جراح و متخصص ارتودنسی صورت گیرد. جراح می‌تواند شکاف موجود در لب و یا کام را درمان کرده و به کمک جراحی آن را اصلاح کند، اما برای مشکلات دهان و دندان متخصص ارتودنسی وارد عمل شده و با استفاده از بهترین روش‌های ارتودنسی می‌تواند مشکلات این کودکان را درمان کند.

شکاف لب و کام چگونه بر روی دندان‌ها تاثیر دارد؟

 این بیماری تاثیرات بسیار زیادی در رشد دندان‌ها و نحوه‌ی شکل گیری آن‌ها دارد. شکاف لب می‌تواند بر روی تعداد، اندازه، شکل و موقعیت دندان‌های شیری و دائمی تاثیرگذار باشد به طوری که دندان‌هایی که در قسمت جلوی لب شکل می‌گیرند بیشتر از بقیه‌ی دندان‌ها در معرض آسیب هستند.

درمان‌های لازم برای کودکان دارای شکاف لب

 با توجه به نوع مشکل و شدت بیماری، والدین کودک و پزشک متخصص باید بتوانند برنامه‌ی کاملی برای مراقبت و رفع مشکلات دهان و دندان کودک خود داشته باشند. برنامه‌ی درمانی کودک و مراجعه به دندانپزشک و متخصص ارتودنسی باید از حدود سن 1 سالگی شروع شود. اغلب پیوندهای استخوان کام در این کودکان در سنین ۸ تا ۱۱ سالگی صورت می‌گیرد اما اصلاحات دقیق موقعیت دندان‌ها از سن 12 سالگی با استفاده از ارتودنسی انجام خواهد گرفت. اگر کودک عارضه‌های جدی‌تری در فک خود داشته باشد جراحی‌های ارتودنسی می‌تواند روش‌های خوبی برای درمان آن باشد.

ارتودنسی و درمان مشکلات دهان و دندان برای کودکانی با شکاف لب و کام

به دلیل تفاوت‌هایی که این کودکان نسبت به کودکان عادی دارند مشکلات دهان و دندان بیشتری نیز در آینده خواهند داشت از این رو باید روش‌های پیشگیرانه و محافظتی در این افراد سریع‌تر شروع شود. این کودکان ممکن است مشکلاتی مانند عدم وجود، بد شکلی یا نامرتب بودن دندان‌ها را تجربه کنند که متخصص ارتودنسی می تواند بهترین درمان را برای این کودکان انجام دهد.

اولین معاینه‌ی ارتودنسی ممکن است تا قبل از اینکه نوزاد شروع به دندان در آوردن کند انجام گیرد. هدف از انجام این کار بررسی رشد استخوان فک در این کودکان می‌باشد در این حالت بهترین پزشک متخصص ارتودنسی می‌تواند برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدتی را برای رفع مشکلات دهان و دندان ارائه دهد.

با بررسی استخوان فک کودکان دارای شکاف کام، ارتودنسی می‌تواند روش خوبی برای اصلاح نحوه‌ی قرار گیری فک بالا و پایین باشد. بعد از این دوره‌ی کوتاه مدت که مربوط به درمان قرارگیری استخوان فک است یک دوره‌ی طولانی مدت دیگر شروع خواهد شد که در آن با شروع رشد دندان‌های دائمی فاز اصلی ارتودنسی برای ایجاد تعادل و توازن جهت رشد مرتب و صحیح دندان‌ها کنار هم انجام خواهد گرفت.

شکاف لب و کام

 عوارض شکاف لب و کام

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی کودکان می‌توانند در همان سنین کم مشکلات مرتبط با شکاف لب و کام را درمان کرده و با استفاده از روش‌های درمانی ارتودنسی مشکلات فک و صورت خود را نیز درمان کنند تا در آینده ظاهری طبیعی داشته باشند. اگر مشکلات دندان این افراد در زمان مناسب درمان نشود می‌تواند عوارضی مانند مشکل در غذا خوردن در سنین بالاتر، مشکلات دندانی مانند پوسیدگی‌های دندان بر اثر رشد غیر طبیعی استخوان فک و مشکلات گفتاری به دلیل رشد نامتوازن دندان‌ها را داشته باشند.

در کودکان مبتلا به شکاف کام و لب ناهنجاری‌های فک مخصوصاً فک بالا و لثه‌ها و همچنین حوزه‌ی دندانی باعث می‌شود که دندان‌های فرد به صورت طبیعی و نرمال رشد نکرده و اصطلاحاً نهفته باقی بماند و ما را با مشکل دندان‌های غائب روبرو کنند.

همچنین به دلیل شکل ناهنجاری که دهان دارد نمی‌توان آن را به خوبی شستشو داد و از مسواک استفاده کرد. این عامل نیز خود سبب بروز بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان‌ها علاوه بر مشکلات بالا خواهد شد. با این حساب باید بگوییم انجام ارتودنسی یکی از واجب‌ترین اقدامات برای کودکان دارای مشکل شکاف کام و لب به شمار می‌رود. برای والدینی که نگرانی و استرس شدیدی در مورد مشکلات دهان و دندان فرزندان خود دارند توصیه می‌شود به بهترین متخصص ارتودنسی مراجعه کرده و کودک خود را تحت درمان قرار دهند.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟