رازهای ارتودنسی که کسی به شما نخواهد گفت

این مقاله‌ توسط یکی از مراجعان پس از اتمام روند درمان ارتودنسی نوشته شده است و در آن به رازهای ارتودنسی از منظر مراجعان اشاره شده است. با ما همراه باشید

شایعات

وقتی دوستان یا خانواده‌تان می‌شنوند که قصد ارتودنسی دندان‌هایتان را دارید، هرکسی که دارای تجربه‌ی این درمان باشد، داستان‌ها و رازهای خود از روند ارتودنسی را برای شما بازگو خواهد کرد، قبل از این که من به عنوان یک نوجوان دندان‌هایم را ارتودنسی کنم، دوستانم در مورد درد، طعم عجیب و غریب این فلز و چگونگی شکستن براکت‌های دندان چیزهایی می‌گفتند، خلاصه این که، من به ارتودنتیست مراجعه کردم اما نسبت به کار او مردد شده بودم، بسیار ترسیده و بسیار ناخواسته با او همکاری می‌کردم، زیرا فکر می‌کردم او باعث شکنجه‌ی من خواهد شد.

واقعیت

با این حال، آن چه که بعدها فهمیدم، این بود که دوستانم خیلی اغراق کرده بودند. من توصیه‌های زیادی راجع به این که چه چیزهایی برای خوردن یا نخوردن مناسب هستند و نیستند و همچنین مدت زمان درمان، شنیده بودم. با این حال، در طول درمان، مشکلات زیادی با این شرایط پیدا نکردم. در اینجا 9 مورد وجود دارد که دوستان و خانواده در مورد براکت‌ها به شما نمی‌گویند.

1. براکت‌ها درد چندانی ندارند

اگر شما دردی را حس کردید، به خصوص درد شدید و برنده‌ای که سیم‌ها مسبب آن هستند، نشان‌گر این است که به احتمال زیاد براکت‌های شما جابجا شده‌اند. بنابراین، در اسرع زمان یک وقت ویزیت از دکتر ارتودنتیست خود بگیرید تا سیم‌ ارتودنسی براکت‌های شما را به جای خود برگرداند. اگرچه تنظیم براکت‌های ارتودنسی کمی باعث ایجاد درد و ناراحتی می‌شود، اما این کار برای ادامه‌ی صحیح روند درمان لازم و ضروری است.

2. غذاها به براکت‌ها گیر می‌کنند!

اغلب کسانی که در گذشته ارتودنسی انجام داده‌اند، فراموش می کنند که غذاهای مصرفی در گوشه و کنار براکت‌ها گیر می‌کنند. مهم نیست که چه غذایی بخورید و چقدر مراقب باشید، مواد غذایی در براکت‌هایتان گیر خواهند کرد! روش‌های زیادی برای خارج کردن غذاها از براکت‌ها وجود دارد. حتی نرم‌ترین و پر‌مصرف‌ترین غذاها نیز در براکت‌ها و در اطراف سیم آن‌ها گیر خواهند افتاد. این راز را کسی به شما نخواهد گفت. فقط باید بیاموزید که چگونه تکه‌های غذا را بدون آسیب‌زدن به براکت‌ها یا خم‌کردن سیم آن‌ها از لای دندان‌هایتان خارج کنید. این کار به دشواری چیزی که از دور دیده می‌شود، نیست. بنابراین نگران نباشید بزرگ‌ترین مشکل من خارج کردن باقی‌مانده‌های نان بود!

رازهای ارتودنسی
مسواک معمولی و مسواک مخصوص ارتودنسی

3. لیست غذاهای مورد تایید و ممنوع ارتودنتیست خود را دنبال کنید

یکی از بدترین توصیه‌هایی که توسط دوستان به من داده شد، این بود که نیازی به پیروی از نظر دکتر ندارم. قوانین دکتر مشخص می‌کرد که چه غذاهایی را نباید مصرف کنم. من علی‌رغم قوانین ارتودنسی، همچنان به خوردن غذاهای سفت و چسبنده ادامه می‌دادم، نتیجه این شد که حداقل دو یا سه ویزیت غیرمترقبه به مطب دکتر متخصص ارتودنسی برای ترمیم، جابجایی، تنظیم براکت‌ها و سیم‌ها که در اثر جویدن غذاهای سفت از جایشان در رفته بودند، داشتم. پیروی از دستورالعمل‌های پزشک‌، بهترین روش برای کاهش طول مدت درمان و جلوگیری از هرگونه ناراحتی اضافی است.

4- تغییر در نحوه‌ی قرار‌گرفتن دندان‌ شما قابل توجه خواهد بود

این امر به ویژه هنگامی که چیزی را گاز می‌زنید یا وقتی لبخند می زنید، قابل توجه است. اگر در دوره‌ی درمان ارتودنسی هستید، به صورت حتم دندان‌های شما از جای خود جابجا شده‌اند. براکت‌ها، دندان‌هایی را که از جای خود خارج شده‌اند، به جای صحیح خود برمی‌گردانند. آیا می‌دانید براکت‌های چگونه کار می‌کنند؟

رازهای ارتودنسی
جادوی ارتودنسی

5- اکنون مسواک زدن دندان‌هایتان بیش از پیش اهمیت دارد

سیم‌ها و براکت‌های روی دندان‌هایتان به عنوان موانع رسیدن مسواک به دندان عمل می‌کنند. اگر شما به طور صحیح مسواک نزنید، می‌توانند مواد غذایی را مخفی کرده و آن را برای روزها نگه دارند. این باعث می‌شود مواد غذایی، قندی و اسید موجود در آن‌ها فرصت بیشتری برای تجزیه‌ی مینای دندان‌ها و شکل‌گیری پوسیدگی داشته باشند. فراموش نکنید که می‌خواهید دندان‌های صاف و سالم داشته باشد، نه دندان‌های پوسیده و کرم خورده!

6. باید نسبت به جزئیات درمان خود آگاه باشید

اگر شما از منبسط‌کننده‌ی فک یا نگه‌دارنده استفاده می‌کنید، دکتر شما انتظار دارد که نسبت به بیمارانی که این مشکلات اضافی را ندارند، بیشتر در معالجه‌ی خود شرکت کنید. اگر منبسط کننده دارید، به احتمال زیاد مجبور خواهید بود هر شب قبل از مسواک‌زدن، آن را تنظیم کنید. اگر از نگه‌دارنده استفاده می‌کنید، از شما انتظار می‌رود که به جز زمان غذاخوردن و مسواک زدن، همیشه نگه‌دارنده را روی دندان‌های خود داشته باشید. خوشبختانه، دکتر ارتودنسی سوالات خسته کننده یا وقت گیر زیادی از شما نخواهد پرسید، اما اگر می‌خواهید درمان شما مؤثر باشد و بتوانید در زمان تخمین زده شده براکت‌های خود را خارج کنید، توجه به این جزئیات بسیار مهم است.

7. زمان سریع‌تر از آن چه فکر می‌کنید، می‌گذرد

وقتی بیش‌تر بیماران، به ویژه بیماران جوان، می‌شنوند که باید در حدود یک سال و نیم براکت‌ها را روی دندان‌هایشان نگاه دارند، این زمان به نظرشان بسیار طولانی می‌رسد. وقتی براکت‌های خود را خارج کردید، با وجود مدت زمان به نسبت زیادی که صرف آن کرده‌اید، لبخند زیبا و عاری از هرگونه بی‌نظمی جدید شما، خاطرنشان خواهد کرد که این زمان ارزش سرمایه‌گذاری روی زیبایی نهفته چهره‌تان را داشته است. تازه می‌فهمید که جویدن چقدر آسان است، دیگر دندان‌ها روی هم ساییده نمی‌شوند، یک سال و نیم، زمان چندان زیادی برای رسیدن به این اتفاقات خوب به نظر نمی‌رسد.

8- اینویزالاین گزینه خوبی است، اما برای همه مناسب نیست

به نظر می رسد ارتودنسی نامرئی یا اینویزالاین، یک راه حل عالی برای مشکل ظاهر نازیبای ارتودنسی با براکت‌های فلزی است. درمان ارتودنسی با پلاک‌های نامرئی یا اینویزالاین‌ بسیار راحت‌تر از براکت‌های فلزی است، و از آن جا که می‌توانید در زمان غذاخوردن آن‌ها را بردارید، تمیز‌کردن دندان‌ها و همچین پلاک‌ها بسیار آسان تر است. یک راز را با شما در میان می‌گذارم، اگرچه اینویزالاین برای برخی از افراد عالی است، اما نمی‌تواند برخی از مشکلات جدی‌تر چینش دندان را حل کند. بعضی اوقات براکت‌های فلزی تنها گزینه‌ی ممکن برای استفاده هستند.

رازهای ارتودنسی
ارتودنسی نامرئی با اینویزالاین

9- چیزهای زیادی وجود دارد که باید آنها را دوباره یادآوری کنید

اگر ساز بادی می‌نوازید، در طول درمان ارتودنسی نیاز به یادگیری چگونگی به‌کارگیری زبانتان و نحوه‌ی دمیدن آن را خواهید داشت. به طور قطع، مدت زمانی طول خواهد کشید تا به داشتن براکت‌ها روی دندان‌های خود عادت کنید. خبر خوب این است که دهان شما بسیار انعطاف‌پذیر است و به ندرت بیش از چند هفته طول می‌کشد تا به آن‌ها عادت کرده و ساززدن را از سر بگیرید. به صورت تقریبی، هر تغییر دیگری که در هنگام براکت‌گذاری با دندان خود احساس می‌کنید، فقط چند هفته طول می‌کشد. به راحتی به وضعیت تازه عادت خواهید کرد و فعالیت‌های خود را از می‌گیرید!

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟