روزهای اول درمان ارتودنسی و اقدامات لازم

هفته اول ارتودنسی : تنظیم براکت‌ها روی دندان‌ها

معمولا دو هفته اول که هنوز به ابزارهای ارتودنسی‌ عادت نکرده‌اید، استفاده از براکت‌ها سخت است و باید تنظیمات براکت‌ها به گونه‌ای باشد که فرد کمتر اذیت بشود. ممکن است اوایل احساس درد کنید ولی با گذشت زمان حتی نمیفهمید که روی دندان‌هایتان براکت وجود دارد. در درمان ارتودنسی، سخت‌ترین مرحله فقط دو هفته اول است و بعد از آن خیلی راحت درمان ادامه پیدا می‌کند. تنظیم کردن صحیح براکت‌ها یکی از مهارت‌های مهم یک ارتودنتیست حرفه‌ای است.

تنظیم براکت‌های ارتودنسی
تنظیم براکت‌های ارتودنسی

قبل از ترک مطب به چه مواردی باید دقت کنید؟

قبل از خروج از مطب، حتما با زبانتان براکت‌ها را کنترل کنید و اطمینان حاصل کنید که براکت‌ها حالت تیزی ندارند و به شما آسیب نمی‌زند.  از ارتودنتیست خود لوازم مورد نیاز برای اولین مرحله درمان خود را بپرسید و آن‌ها را در راه خانه تهیه کنید. لوازمی مثل موم (برای پوشاندن براکت‌ها و سیم‌ها)، مسواک مخصوص ارتودنسی برای تمیز کردن دندان‌ها و بین براکت‌ها نیز برای درمان ضروری هستند. فراموش نکنید که زمان جلسه بعدی مراجعه به دندانپزشک را مشخص کنید.

موم‌های مخصوص ارتودنسی
موم‌های مخصوص ارتودنسی

وقتی به خانه می‌روید چه اقداماتی باید انجام دهید؟

به احتمال زیاد در روز اول روی دندان‌هایتان فشار مختصری را حس خواهید کرد و ممکن است درد اندکی داشته باشید. از دندانپزشک‌تان در مورد داروهای مسکن برای کم کردن درد دندان‌ها کمک بگیرید. ممکن است در چند روز اول به این داروها احتیاج داشته باشید. دهانتان را با آب نمک غرغره بدهید. این کار به کاهش درد کمک خواهد کرد. رعایت بهداشت دهانی در طول درمان اهمیت بسیاری دارد.

از زمان خروج از مطب شما محدودیتی زیادی در غذا خوردن ندارید ولی توصیه پزشک این است که غذاهای نرم‌تری مثل سوپ و پودینگ  بخورید. خوردن غذاهایی که فشار بیشتری به دندان‌ها وارد می‌کند ممکن است درد را بیشتر کند یا باعث شکستن ابزارهای ارتودنسی شود.

در روزهای اول چگونه از دندان‌ها و ابزارهای ارتودنسی مراقبت کنید؟

در روزهای اول رژیم غذاییتان را رعایت کنید و غذاهای نرم بخورید. بعد از هر وعده غذایی، دندان‌های خود را مسواک بزنید و تمیز کنید از برس مخصوص و نخ دندان مخصوص ارتودنسی برای تمیز کردن لا به لای براکت‌ها و سیم‌ها استفاده کنید. همه لوازم لازم برای تمیزکردن براکت‌ها همیشه همراهتان باشد. در چند روز اول احتمالا بافت نرم دهانتان کمی ساییده و زخم می‌شود استفاده از موم‌ها برای جلوگیری از این ساییدگی‌ها بسیار کارساز است. علاوه بر آن پوست دهان به مرور سفت‌تر می‌شود و دیگر ساییده نمی‌شود.

در مواقع اضطراری چه باید کرد؟

احتمال شکستگی براکت‌ها و تغییر در وضعیت سیم‌ها بسیار کم است ولی اگر این اتفاق افتاد، به دندانپزشکتان مراجعه کنید تا براکت‌ها و سیم‌ها را دوباره برایتان تنظیم کنند و در صورت نیاز براکت جدید جایگزین کنند.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟