ارتودنسی یک فک: آیا می‌توان فقط دندان‌های یک فک را ارتودنسی کرد؟

درمان ارتودنسی به صورت معمول به صورت هم‌زمان روی دندان‌های فک بالا و پایین انجام می‌شود. ولی اگر دندان‌های فک بالا مشکلی نداشته باشند، می‌توان با مشورت با متخصص ارتودنسی فقط دندان‌های پایین را ارتودنسی کرد. شاید به این فکر کنید که دندان‌های پایین دیده نمی‌شوند و از شروع درمان ارتودنسی منصرف شوید ولی این نکته را فراموش نکنید که ارتودنسی یک درمان زیبایی صرف نیست و علاوه بر زیبایی صورت، باعث سالم ماندن دندان‌های شما و بهبود مشکلاتی تکلمی و گوارشی نیز می‌شود. ارتودنسی باعث می‌شود دندان‌های بالا و پایین به درستی روی هم قرار بگیرند و بهتر بتوانید غذا را بجویید.

متخصصان ارتودنسی در بیشتر مواقع به بیماران خود توصیه می‌کنند که حتی اگر دندان‌های یکی از دو فک‌شان صاف است، باز هم درمان ارتودنسی را برای هر دو فک انجام دهند. زیرا درمان ارتودنسی فقط برای زیبایی نیست بلکه باعث درست کردن عملکرد دندان‌ها و حفظ سلامت دندان‌ها می‌شود. احتمالا شما به این فکر می‌کنید که با وجود دندان‌های کج مشکلی در جوییدن غذا و تکلم ندارید ولی مطمئن باشید دندان‌های نامرتب و کج به مرور زمان بر روی سلامتی‌تان تاثیر می‌گذارند. با درمان ارتودنسی به دست آوردن سالم‌ترین دندان‌ها ممکن است. با یک متخصص ارتودنتیست مشورت کنید و در مورد روش درمان ارتودنسی اطلاعات کسب کنید.

ارتودنسی دندان‌های پایین
ارتودنسی دندان‌های پایین

تاثیر ارتودنسی یک فک بر روی اوربایت دندان‌ها

اگر دندان‌های بالای شما دچار جلوزدگی (اوربایت) است، با درمان ارتودنسی برای دندان‌های پایین، دندان‌های پایین رو به جلو حرکت می‌کنند و ممکن است که دیگر نیازی به درمان اوربایت دندان‌های فوقانی نداشته باشید. از طرفی دیگر اگر دندان‌های زیرین شما دچار جلوزدگی باشد و شما فقط دندان‌های زیرین را ارتودنسی کنید، ممکن است طی درمان ارتودنسی دندان‌های رو به جلو حرکت کنند و دندان‌ها صاف به نظر برسند ولی دیگر دندان‌های بالا و پایین بر روی هم قرار نمی‌گیرند و شما دچار مشکل می‌شوید و دیگر نمی‌توانید غذا را به درستی بجویید و ممکن است دچار مشکلات گوارشی شوید.

تاثیر ارتودنسی بر هم‌تراز بودن دندان‌ها

اگر بی‌نظمی دندان‌ها کم باشند، ممکن است سلامت شما را چندان تحت تاثیر قرار ندهند ولی اگر این مشکل چشمگیر باشد، مشکلات مختلفی را تجربه خواهید کرد. داشتن دندان‌هایی که هم‌تراز نیستند یکی از شایع‌ترین دلایل شکستن دندان‌ها در هر دو فک است. هنگامی که می‌خواهید دندان‌های بالا و پایین‌تان را روی هم بگذارید و دندان‌ها با همدیگر مطابقت ندارند و اذیت می‌شوید دوباره سعی می‌کنید این کار را انجام دهید و این باعث می‌شود دندان‌ها ساییده و خرد شوند. ساییده شدن دندان‌ها باعث ضعیف‌تر شدن دندان‌ها می‌شود و دندان ضعیف بیشتر مستعد شکستگی است.

تاثیر ارتودنسی در جویدن غذا:

عدم توانایی در درست جویدن غذا‌ها، یکی از مشکلات درست قرار نگرفتن دندان‌های فک بالا و پایین روی هم است. دندان‌های کج باعث سخت شدن جویدن غذا می‌شود شاید به نظرتان این مشکل جدی به نظر نرسد ولی توجه کنید که جویدن غذا اولین مرحله هضم شماست و اگر به درستی انجام نشود، باعث مشکلات جدی‌تر می‌شود.

ارتودنسی لینگوال دندان‌های پایین
ارتودنسی لینگوال دندان‌های پایین

اگر مشکلات دندان‌ها به موقع حل نشوند با بالا رفتن سن مشکلات بیشتر خواهند شد. بسیاری از افراد با بالا رفتن سن‌شان متوجه کج شدن دندان‌های پایین خود می‌شوند و ترجیح می‌دهند فقط برای دندان‌های پایین‌شان درمان ارتودنسی را انجام دهند. این کار با مشورت کردن با متخصص ارتودنسی و بررسی دقیق وضعیت دندان‌ها ممکن است. این موضوع را به خاطر داشته باشید که هدف از درمان ارتودنسی، فقط زیبایی ظاهری دندان‌ها نیست. در واقع ارتودنسی دندان‌ها را هم تراز می‌کند تا از پوسیدگی، شکستگی دندان‌ها و مشکلات هضم جلوگیری کند. در بعضی شرایط همه این مزیت‌ها با ارتودنسی یک فک فراهم می‌شود ولی اگر مشکل جدی‌تر باشد باید همه دندان‌های بالا و پایین ارتودنسی شود.

با پیشرفت علم و روش‌های درمانی، براکت‌های ارتودنسی دیگر مثل گذشته دلهره‌آور نیستند. براکت‌ها کوچکتر شده‌اند و روند درمان راحت‌تر شده است. براکت‌ها چه در دندان‌های پایین و چه در دندان‌های بالا بهترین روش صاف کردن و هم‌تراز کردن دندان‌ها هستند. امروزه برای افرادی که نمی‌توانند براکت‌ها را تحمل کنند روش درمان ارتودنسی‌های متحرک نیز وجود دارد که در مجبور نیستید روی دندان‌های خود ابزارهای فلزی ارتودنسی را نصب کنید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟