خم یا شل شدن سیم‌های ارتودنسی

ارتودنسی یک روش عالی برای داشتن لبخند زیباتر است ولی زمان درمان آن کمی طولانی است. در طول روند درمان ارتودنسی ممکن است بعضی مواقع درد داشته باشید یا چیزی به سیم‌های ارتودنسی‌تان گیر کند و یا حتی سیم‌ها خم شوند. ممکن است خم شدن و شل شدن سیم‌های ارتودنسی برایتان دردناک و استرس زا باشد زیرا نمی‌دانید در این مواقع باید چکار بکنید. آیا حتما باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید و یا می‌توانید تا قرار بعدی معالجه صبر کنید؟

قبل از تصمیم برای شروع درمان ارتودنسی حتما در مورد روش‌های درمان و دندانپزشک متخصص تحقیق کنید. طرز عمل کرد سیم‌ها و براکت‌های ارتودنسی را یاد بگیرید. برای رفع ابهامات خود در مورد درمان ارتودنسی حتما از متخصص ارتودنسی با تجربه کمک بگیرید و سوالاتتان با او مطرح کنید. اطلاع از روند درمان برای تصمیم گیریتان کمک بسیاری می‌کند. می‌توانید به مقاله روند درمان مراجعه کنید.

دانستن علت خم شدن سیم‌های ارتودنسی توسط ارتودنتیست برای همه افرادی که درمان ارتودنسی را شروع کرده‌اند الزامی است. ابزارهای درمان ارتودنسی‌ معمول، از براکت‌ که به دندان می‌چسبند و سیم‌ که براکت‌ها را به همدیگر وصل می‌کنند، تشکیل شده‌است. متخصص ارتودنسی سیم‌های ارتودنسی در جهتی قوس می‌دهد که دندان‌ها باید به آن طرف حرکت کند. سیم‌ ارتودنسی از موادی ساخته شده‌اند که همواره می‌خواهند به حالت اولیه خودشان برگردند. با حرکت دندان‌ها، سیم‌ها به حالت اولیه برمی‌گردند و ممکن است خم یا شل شوند و شما کمی درد داشته باشید. در این مواقع نیاز دارید تا برای تنظیم سیم‌ها به ارتودنتیست مراجعه کنید. اگر درد دارید، می‌توانید تا زمان جلسه بعدی ملاقات با دندانپزشک، کارهایی را در خانه انجام دهید تا درد برطرف شود. از جمله:

• برای اینکه سیم‌ها و براکت‌ها به بافت لب و گونه آسیب نزنند از موم استفاده کنید.
  • می‌توانید از پاک‌کن مداد برای خم کرد سر تیز سیم‌ها استفاده کنید.
  • برای قطع کردن سیم اضافی می‌توانید از یک ناخن‌گیر تمیز استفاده کنید.

البته، بهترین کار این است که مشکلات خود را با دکتر ارتودنسی خود در میان بگذارید. روش‌های فوق برای زمانی است که به دکتر دسترسی ندارید. حتی اگر خودتان برای مدتی مشکل سیم‌هایتان را حل کرده‌اید، حتما برای چکاپ به متخصص ارتودنسی مراجعه کنید تا سیم‌ها را بررسی کرده و آن‌ها را تنظیم کنند تا روند درمان دچار مشکل نشود. بهتر است قبل از دست به کار شدن برای حل مشکل، حتما با ارتودنتیست‌تان تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

خم شدن سیم‌های ارتودنسی

همچنین برای رفع درد می‌توانید دهانتان را با محلول آب نمک گرم غرغره دهید. راه حل دیگر برای کم کردن درد، استفاده از اسپری‌های بی‌حس کننده موضعی یا قرص‌های مسکن است.

در چه مواقعی باید در اولین وقت به متخصص ارتودنسی مراجعه کنیم؟

اگر بر اثر خوردن خوراکی فشار زیادی وارد سیم‌ های ارتودنسی شده و سیم‌ها خم شده‌اند، باید در اولین فرصت با ارتودنتیست‌تان مشورت کنید و در صورت نیاز به مطب بروید و مشکل را حل کنید. ممکن است شما فکر کنید اگر خودتان سیم‌ها را دستکاری کنید تا به حالت اولیه برگردند کار صحیحی انجام داده‌اید. ولی بهتر است از این کار بپرهیزید. ممکن است شما سیم‌ها را طوری قوس بدهید که باعث شود دندان‌هایتان به سمت اشتباه حرکت کنند. این کار ممکن است روند درمان شما را طولانی‌تر کند. در نظر داشته باشید که کوچکترین تغییر در قوس سیم‌ها روند درمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است اثرات جبران ناپذیری داشته باشد و دندان‌هایتان صدمه ببینند.

اگر سیم‌ها باعث زخمی شدن بافت لب و گونه می‌شوند و می‌ترسید زخم‌ها عفونت کنند، بهتر است هرچه سریع‌تر به ارتودنتیست‌تان مراجعه کنید. سلامت دهان و دندان‌ها باید همیشه در اولویت‌های شما باشند زیرا وضعیت دندان‌ها ممکن است بر سلامت جسمانی تاثیر بگذارد. فراموش نکنید که دندان‌های دایمی شما فقط یکبار رشد می‌کنند و در صورت از دست دادن آن‌ها، دیگر دندانی به جای آن رشد نخواهد کرد. پس از دندان‌های خود مراقبت کنید.

خم شدن سیم‌های ارتودنسی

چگونه از سیم‌ها و براکت‌های ارتودنسی خود مراقبت کنیم؟

مهم‌ترین نکته در طول درمان این است که از دستورالعمل‌های ارتودنتیست پیروی کنید و همه آن‌ها را رعایت کنید. از خوردن خوراکی‌های سفت مثل آب‌نبات‌های سفت و پاپ کورن که ممکن است در بین براکت‌ها گیر کنند خودداری کنید و به تمیزی براکت‌ها و سیم‌ها رسیدگی کنید. تمیز کردن دندان‌ها در طول درمان سخت‌تر از شرایط عادی است و باید از برس و نخ دندان مخصوص ارتودنسی برای تمیز کردن مابین دندان‌ها و براکت‌ها استفاده کنید. هنگام ورزش کردن از محافظ‌های دندانی استفاده کنید تا در صورت ضربه دیدن براکت‌ها صدمه نبینند.

ممکن است روند درمان برایتان کمی دردناک و طولانی باشد ولی داشتن لبخند زیبا، حل شدن مشکلات تکلمی و یا گوارشی ناشی از دندان‌های کج و بالا رفتن اعتماد به نفس ارزش تحمل کردن کمی سختی را دارد. انجام درمان ارتودنسی توسط متخصص ارتودنسی با تجربه و به روز باعث آسانتر شدن روند درمان خواهد شد به همین دلیل حتما در انتخاب ارتودنتیست دقت کنید.