دندان‌های سالم و مرتب در بزرگسالان

داشتن لبخند زیبا در هرسنی احساس خوبی به انسان می‌دهد. نامرتب بودن دندان‌های پایین که قبلاً مانعی برای لبخندتان نبود، در بزرگسالان بیشتر نمایان می‌شوند و این موضوع باعث مراجعه به ارتودنتیست‌ها در سنین بالاتر می‌شود.

آیا درمان نا‌مرتب بودن دندان‌ها در بزرگسالان و کودکان متفاوت است؟

اصولا درمان کجی دندان‌ها در افراد بالغ و کودکان مشابه است ولی تغییرات شرایط دهان و دندان در بزرگسالان (مثل خراب شدن دندان‌ها یا ریشه آن‌ها و کمتر شدن قدرت ترمیم در لثه) باعث سخت شدن این موضوع شده است. به همین سبب باید روشی ترجیح داده شود که فشار کمتری به دندان‌ها وارد شود.

آیا ارتودنسی مخصوص بزرگسالان وجود دارد؟

انجام ارتودنسی با سیم‌ها و براکت‌ها به روش سنتی فشار زیادی بر دندان وارد می‌کند و با مرور زمان شاید این فشار افزایش پیدا کند. متاسفانه دندان‌های بزرگ سالان به این فشارها تحمل ندارند و باید روشی دیگر جایگزین شود. افراد بالغ می‌توانند از روش‌های دیگر ارتودنسی مانند ارتودنسی اینویزالاین استفاده کنند. این نوع درمان را می‌توان بر روی دندان‌هایی که بی‌نظمی کم‌تری دارند نیز استفاده کرد.

مزایای ارتودنسی ثابت برای بزرگسالان

براکت‌های ارتودنسی ثابت یا همان براکت‌های ارتودنسی فلزی نسبت به روش‌های دیگر مانند ارتودنسی نامرئی یا اینویزالاین، مزایایی برای افراد بالغ دارند. مثل:

  • زمان درمان را حدود ۳-۶ ماه کمتر می‌کنند
  • در بیشتر مواقع درمان ارتودنسی بدون دندان‌کشیدن انجام می‌شود
  • فاصله زمان مراجعه به دکتر ارتودنسی برای کنترل بیش‌تر است
  • در زمان کمتری به براکت‌های خود عادت می‌کنید
  • و البته زمان کمتری در صندلی دندان‌پزشکی می‌نشینید

این مزایا باعث افزایش تمایل به این نوع ارتودنسیدر بین بزرگسالان و افراد بالغ نیز شده است.

ارتودنسی رنگ دندانی

ارتودنسی رنگ دندانی یک روش درمان ارتودنسی است که در آن به جای براکت‌های فلزی، از براکت‌هایی از جنس سرامیک استفاده می‌شود. این براکت‌ها معمولاً شکننده‌تر هستند ولی در صورت شکستن، می‌توان با براکت جدید جابه‌جا کرد، این روش درمانی، طول درمان بیش‌تری دارد. اما به دلیل حساسیت بیش‌تر بزرگسالان به دیده شدن براکت‌ها، میزان تقاضای درمان ارتودنسی رنگ دندانی، در این گروه سنی بیش‌تر است.

آیا ارتودنسی نامرئی واقعی است؟

بله! اگر می‌خواهید براکت‌های شما دیده نشوند، نباشد می‌توانید ازدرمان ارتودنسی با براکت‌های لینگوال استفاده کنید. این براکت‌ها به جای روی دندان، به پشت دندان‌ها وصل می‌شوند. این نوع درمان پیچیده‌تر است و نیاز به متخصص باتجربه در این نوع درمان دارد. این نوع درمان در بعضی از شرایط مانند بی‌نظمی شدید دندان‌ها و ساختارهای دندانی خاص کارساز نیست.

درمان ارتودنسی به روش لینگوال برای بیمار سخت‌تر است. چون این براکت‌ها مستقیم با زبان در تماس هستند، در بعضی مواقع باعث تغییر در وضعیت صحبت‌‌کردن می‌شوند و علاوه بر این زمان درمان کمی بیشتر از روش سنتی است. تنظیم این براکت‌ها نیز به دلیل پیچیده بودن آن زمان بیش‌تری نیاز دارد. به هر حال، نامرئی بودن این درمان جذابیت خاصی برای بزرگسالان دارد.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟