محافظ‌ دندان و کاربردهای آن

پلاک محافظ دندان چیست؟

دندان‌ها به عنوان قسمتی از بافت‌های استخوانی و انعطاف‌ناپذیر بدن در مواقعی در معرض آسیب و شکستگی قرار دارند. این آسیب‌ها می‌تواند ناشی از ضربه‌های وارد شده به دندان و فک در زمان ورزش یا در نتیجه‌ی عادت‌ها پلاک محافظ دندانی برای جلوگیری از شکستن دندان‌ها و تغییر شکل فک استفاده می‌شود. زمانی که فرد مبتلا به سایش دندان‌ها و قروچه کردن است یا ورزش مورد علاقه‌ی او خطر برخورد ضربه به دندان‌ها را دارد، از پلاک‌های محافظ دندان استفاده می‌شود. این محافظ‌ها برای افراد دارای مشکل سایش و دندان قروچه شب‌ها و برای ورزشکاران در زمان ورزش استفاده می‌شود. نوع و شکل محافظ دندان در پیشگیری از آسیب‌ها بسیار مهم است و بهتر است محافظ بر اساس آرایش و آناتومی دندان‌ها توسط دکتر دنداندپزشک متخصص، به صورت اختصاصی برای هر فرد ساخته شود.

اهمیت استفاده از محافظ‌های دندانی چیست؟

سلامت دندان‌ها در طول زندگی اهمیت زیادی دارد. برای بهبود عملکرد سیستم تغذیه و دستگاه گوارش، وضعیت دندان‌ها باید زیر نظر دندانپزشک متخصص و به صورت منظم کنترل شود. برخی افراد در زمان خواب به صورت ناخودآگاه دچار دندان‌ قروچه می‌شوند. دندان قروچه موجب ساییده شدن و شکستن دندان‌ها می‌شود. قروچه کردن دندان‌ها با گذشت زمان ساختار فک را به هم می‌زند و بر کیفیت زندگی افراد و بهداشت دهانی تاثیر منفی می‌گذارد. برای جلوگیری از این مشکلات، بهتر است زیر نظر پزشک از محافظ‌های دندان استفاده کرد. محافظ‌ دندان بافت نرم درون حفره دهان را از بافت سخت (دندان‌ها) جدا می‌کند. با این کار، در صورت ضربه دیدن دندان‌ها و شکستی آن‌ها، محافظ مانع بریده شدن و کبود شدن لب‌ها، زبان و داخل گونه‌ها می‌شوند.

محافظ دندان
محافظ دندان

محافظ‌های دندان چگونه ساخته و استفاده می‌شوند؟

برای استفاده از محافظ دندان ابتدا باید به دندانپزشک مراجعه شود و مشکلات دندان‌ها بررسی شود. اگر بعد از بررسی‌ها دندانپزشک استفاده از آن را توصیه کرد، اندازه دندان‌ها گرفته می‌شود و بر اساس اندازه دندان‌ها و آرایش آن‌ها به ساخت محافظ شروع می‌شود. اختصاصی شدن شکل محافظ، استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند. با استفاده منظم طی چند روز، مشکلات سایش دندان‌ها کمتر می‌شود و تاثیر آن به وضوح حس می‌شود. طبق نتایج بررسی شده میزان سردردها و دردهای فک بعد از استفاده از محافظ‌ها به شدت کاهش یافته است. زمان استفاده از پلاک در طول 24 ساعت نباید بیش از 12 ساعت باشد و حداقل زمان استفاده از محافظ‌ها در طول روز 4 ساعت است و باید 21 روز به طور مداوم استفاده شود.

محافظ دندان
محافظ دندان

چه کسانی باید از محافظ‌های دندان استفاده کنند؟

بهتر است همه کسانی که دچار قروچه دندان هستند و دندان‌هایشان را بیش از حد روی هم فشار می‌دهند از محافظ‌های دندانی استفاده کنند.  علاوه بر آن ممکن است برخی از افراد در هنگام اضطراب و استرس دندان‌هایشان را فشار دهند در این مواقع هم می‌توان از این ابزارها استفاده کرد. ورزشکاران نیز از این محافظ‌ها برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان‌هایشان و بافت نرم لب و گونه و لثه استفاده می کنند. در ورزش‌هایی مثل هاکی روی یخ و چمن، بسکتبال، بوکس و ورزش‌های رزمی، ورزشکاران الزاما از این محافظ‌ها استفاده می‌‌کنند.

ویژگی‌های یک محافظ دندان استاندارد چیست؟

  • در دهان ثابت بماند و تکان نخورد
  • بدون بو و بدون مزه باشد
  • با دوام باشد و تمیز کردن آن راحت باشد
  • مقاوم و انعطاف پذیر باشد
  • مانع تنفس نشود
محافظ دندان
محافظ دندان

نگهداری از محافظ دندان چگونه است؟

  • قبل از استفاده، محافظ را به طور کامل با آب سرد بشویید و تمیز کنید
  • قبل از استفاده، دندان‌هایتان را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید
  • در مواقعی که از محافظ دندان استفاده نمی‌کنید آن را در جای خشک یا ظرف مخصوص قرار دهید
  • محافظ دندان وسیله‌ای کاملا شخصی است. از امانت دادن آن بپرهیزید‌
  • طبق دستورات پزشک از محافظ استفاده کنید

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟