مراقبت از براکت‌های سرامیکی ارتودنسی

هنگامی که درمان ارتودنسی با براکت‌های سرامیکی را شروع کردید، باید مراقب‌های ویژه‌ی آن را یاد بگیرید و عملی کنید. اگر این نکات را عملی نکنید، براکت‌ها و الاستیک‌های سفیدی که در این روش استفاده می‌شوند، به راحتی لکه‌دار می‌شوند و رنگ می‌گیرند. در این مقاله 6 نکته برای مراقبت از براکت‌های سرامیکی توصیه می‌شود:

دندان‌های خود را بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید

هر فرد باید روزانه دو یا سه مرتبه مسواک بزند. اما افرادی که در دوره‌ی درمانی ارتودنسی با براکت‌های سرامیکی هستند، باید بعد از هر وعده غذایی دندان‌هایشان را مسواک بزنند تا براکت‌هایشان رنگ نگیرد. این عادت خوب دندان‌ها و براکت‌های شما را از رنگ گرفتن و ایجاد جرم‌های باکتری روی دندان محافظت می‌کند و باعث می‌شود دندان‌ها و براکت‌های شما همیشه سالم بمانند و پوسیده نشوند.

ارتودنسی سرامیکی
پس از هر وعده غذایی، مسواک بزنید

با نخ دندان و دهانشویه از سلامتی خود مراقبت کنید

اگر می‌خواهید دندان‌ها و براکت‌هایتان سالم و سفید بمانند، استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید. بعد از هر وعده غذایی و حتی بعد از هر میان وعده نیز از نخ دندان استفاده کنید. روزانه دو مرتبه از دهانشویه استفاده کنید تا مواد غذایی باقی مانده در لابه‌لای دندان‌هایتان کاملا تمیز شوند. دکتر ارتودنسی، مصرف زیادی آب را برای تمیز شدن دندان‌ها توصیه خواهد کرد.

سیگار کشیدن را متوقف کنید

استعمال دخانیات از بسیاری از جنبه‌ها سلامتی شما را به خطر می‌اندازد. علاوه بر آن، سیگار کشیدن باعث رنگ گرفتن دندان‌ها، براکت‌ها و الاستیک‌ها می‌شود. با استعمال پی در پی سیگار لکه‌های روی دندان‌ها و براکت‌ها عمیق و عمیق‌تر می‌شوند و تمیز کردن آن‌ها نیز سخت‌تر می‌شود. اگر سیگاری هستید و می‌خواهید درمان ارتودنسی را شروع کنید، بهتر است قبل از شروع سیگار را ترک کنید تا از دندان‌ها و سلامتی خود مراقبت کنید.

رژیم غذایی مناسبی داشته باشید

غذاها و خوراکی‌هایی که رنگ زیادی دارند مانند آلبالو، گوجه‌فرنگی، گیلاس و… مقصر اصلی رنگ گرفتن براکت‌ها هستند! بنابراین، در طول درمان از مصرف آن‌ها خودداری کنید. قهوه، نوشابه و سس خردل نیز جز خوراکی‌هایی هستند که باعث رنگ گرفتن براکت‌ها می‌شوند.

ارتودنسی سرامیکی
مصرف خوراکی‌های دارای رنگ شدید مانند آلبالو را محدود کنید

ویزیت‌های معاینه ارتودنسی‌تان را فراموش نکنید

به یاد داشته باشید که بهترین راه برای پیگیری و کنترل روند درمان، مراجعه منظم و به موقع به ارتودنتیست است. در این معاینه‌ها براکت‌های شما براساس شرایط دندان‌هایتان تنظیم می‌شوند و اگر نیاز به مراقبت های خاصی باشد، به شما توضیح داده می‌شود. همیشه به خود یادآوری کنید که پس از پایان درمان، دندان‌های زیبا و لبخندی دلنشین به دست خواهید آورد. این هدف باعث می‌شود مراقبت‌های لازم را جدی بگیرید.

ارتودنسی سرامیکی
بهترین راه پیگیری و کنترل درمان، مراجعه منظم به دکتر ارتودنسی است

از خمیر دندان‌های سفید کننده استفاده نکنید

ممکن است در نگاه اول استفاده از خمیر دندان‌های سفید کننده ایده خوبی برای سفید کردن دندان‌ها و براکت‌ها به نظر برسد ولی حقیقت این گونه نیست. از آن‌جایی که خمیردندان‌ها نمی‌توانند پشت براکت‌ها را سفید کنند، ممکن است بعد از اتمام ارتودنسی و جدا کردن براکت‌ها، روی دندان‌ها سایه ایجاد شده باشد.

ارتودنسی سرامیکی
دندان‌ها و براکت‌های سرامیکی رنگ دار

چند نکته‌ی دیگر برای مراقبت از براکت‌های سرامیکی

از دکتر متخصص ارتودنسی خود در مورد قر‌ص‌های مسکن‌ سوال کنید. یکی از شکایت‌های رایج در بین بیماران، احساس درد بعد از تنظیم و سفت کردن دندان‌ها است. از دکتر ارتودنسی خود در مورد موم‌های مخصوص براکت‌ها و روش‌های مراقبت از براکت‌ها سوال بپرسید و روش استفاده آن‌ها را نیز بیاموزید. اگر درد شدیدی دارید فورا با ارتودنتیست خود تماس بگیرید و توضیح دهید.

وسایل بهداشتی خود را همیشه همراه داشته باشید. همیشه مسواک معمولی، نخ دندان و مسواک بین‌دندانی مخصوص ارتودنسی خود را همراه داشته باشید. ممکن است به مهمانی بروید و غذایی بخورید و در لابه‌لای دندان‌هایتان گیر کند و مجبور باشید فورا دندان‌هایتان را مسواک بزنید یا از نخ دندان استفاده کنید.

ممکن است بر اثر اتفاق سیم‌های ارتودنسی‌تان خم یا شل شوند و یا براکت‌ها شکسته شوند. در این مواقع دچار وحشت نشوید و خونسردی خودتان را حفظ کنید و با دکتر ارتودنسی خود تماس بگیرید. ممکن است بتوانید با استفاده از موم‌های مخصوص تا جلسه بعدی مراجعه به دکتر ارتودنسی صبر کنید.

استفاده از محافظ دندان برای مراقبت از دندان‌ها

احتمال آسیب دیدن دندان‌ها با داشتن محافظ دندان کاهش می‌یابد به همین دلیل همیشه محافظ دندان‌تان همراهتان باشد. مراقبت و استفاده از محافظ دندان هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی را جدی بگیرید. به طور معمول سه نوع محافظ دندان وجود دارد. می‌توانید محافظ دندان سفارشی تهیه کنید که بر اساس شرایط دندان‌هایتان ساخته می‌شود و یا می‌توانید از محافظ‌های دندان آماده که در فروشگاه‌های ورزشی فروخته می‌شود استفاده کنید.

برای اطمینان از پیشرفت خود روند درمان ارتودنسی، بهترین روش‌های مراقبتی و بهداشتی‌تان را از دکتر ارتودنسی خود بپرسید. هرچقدر اطلاعاتتان در این زمینه بیشتر باشد، نتایج بهتری به دست می‌آورید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟