براکت‌های ارتودنسی اذیتتان می‌کند؟

برخی نوجوانان از دندان‌های کج خودشان خسته شده‌اند و خواهان درمان ارتودنسی هستند برخی دیگر اهمیتی به دندان‌های کج‌ و مشکلات بهداشت دهانی خود اهمیتی نمی‌دهند و دوست ندارند درمان ارتودنسی را شروع کنند. معمولا این نوجوانان از انجام ارتودنسی می‌ترسند و در بیشتر مواقع، به خاطر همین تفکرات از درمان منصرف می‌شوند. مهم نیست فرزند شما جز کدام دسته است. در این مقاله راهکار‌هایی برای عادت‌کردن راحت‌تر نوجوانان به براکت‌های ارتودنسی ارایه شده است.

1. با کودکانی که فرمان پذیری کمتری دارند صبورانه برخورد کنید

بخش بزرگی از تاثیرات درمانی ارتودنسی سنتی و اینویزالاین (ارتودنسی نامرئی) مرتبط با میزان رضایت نوجوان در حین درمان است. اگر برای نوجوان تحمل کردن براکت‌ها سخت باشد، والدین باید او را راهنمایی کنند. با کودکتان صبورانه دنبال راه‌حل‌هایی برای راحت‌تر شدن روند درمان باشید. به طور مثال، رژیم غذایی مناسب، طول روند درمان و تمیز کردن براکت‌ها را آسان‌تر خواهد کرد. علاوه بر آن، همیشه می‌توانید با ارتودنتیست متخصص خود در ارتباط باشید و از او کمک بگیرید.

2. آموزش کلید حل مشکل است

تعامل با کودکان لجباز اندکی سخت‌تر است. برای کمک کردن به فرزندتان در مورد روش درمان و روش‌های تمیز کردن براکت‌ها تحقیق کنید. ابزارهایی که در تمیز کردن دندان‌هایشان به آن‌ها کمک می‌کند را بدانید و تهیه کنید. دانستن روند درمان و اینکه سیم‌ها چگونه کار می‌کنند به شما در راهنمایی کودکتان بسیار کمک خواهد کرد. به کودکتان در تمیز نگه داشتن دندان‌هایش کمک کنید و رژیم غذایی مناسبی برای او تهیه کنید. می‌توانید برای آشنایی با نحوه‌ی نگهداری از براکت‌ها در طول روند درمان، مقاله‌ی ارتودنسی ثابت، نگهداری و مشکلات مرتبط را مطالعه کنید

3. از کودکتان حمایت کنید

همیشه از کودکتان حمایت می‌کنید. سعی کنید در طول درمان شما هم از خوردن آب‌نبات، پاپ کورن یا خوراکی‌هایی که برای براکت‌های فرزندتان ضرر دارد خودداری کنید. داشتن براکت‌ها به حد کافی برای فرزندتان سخت است به همین دلیل سعی کنید خوراکی‌هایی که او را تحریک می‌کند نخرید.

ارتودنسی کودکان و نوجوانان
ارتودنسی کودکان و نوجوانان

4. عادات خوب کودکتان را تشویق کنید

اگر فرزندتان هر روز از دهانشویه فلورایدی یا آب نمک برای تمیز کردن دهان و دندان‌هایش استفاده می‌کند، او را تشویق کنید. می‌توانید آب نمک یا دهانشویه او را نیز آماده کنید. کارهایی مانند این تاثیر زیادی روی فرزندتان خواهد داشت. اگر می‌بینید که کودکتان خوراکی نامناسبی می‌خورد و یا کاری می‌کند که در طول درمان نباید آن را انجام دهد، با عصبانیت مانع او نشوید و گزینه‌های بهتری را به او پیشنهاد بدهید.

5. مراقب رژیم غذایی نوجوانان باشید

یکی از سخت‌ترین کارهای ارتودنسی برای کودکان و نوجوانان، منع مصرف تعدادی از غذاهایی است که دوست دارد. ممکن است به مهمانی دوستانه و یا خانوادگی دعوت بشوید و کودکتان نتواند از غذایی که آماده کرده‌اند بخورد. علاوه بر آن، شما نیز نمی‌توانید همیشه خوراکی‌های فرزندتان را کنترل کنید. سعی کنید همیشه برای کودکتان غذاهای نرم بپزید. خوردن غذاهای نرم بعد از اولین جلسه ارتودنسی و بعد از تنظیم براکت‌ها ضروری است زیرا ممکن است در این مواقع دندان‌ها و لثه کودکتان درد داشته باشد.

6. مراقب دندان قروچه و فشار بیش از اندازه روی دندان‌های نوجوانان باشید

ممکن است قروچه کردن و فشار دادن دندان‌ها روی هم برای مدتی درد دندان‌های او را تسکین بدهد ولی این کار می‌تواند به براکت‌ها آسیب برساند. همچنین خوردن غذاهای سفت نیز ممکن است درد او را تسکین بدهد ولی غذاهای سفت باعث خم شدن سیم‌های ارتودنسی شده یا آن‌ها را جابه‌جا می‌کند. به فرزندتان بگویید که این روش‌ها ممکن است چند دقیقه درد او را تسکین دهد اما روند درمان را طولانی‌تر می‌کند.

7. به فرزند خود غذاها و نوشیدنی‌‌های سرد بدهید

مصرف نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های سرد باعث کاهش التهاب می‌شوند. علاوه بر آن، مصرف نوشیدنی‌ها سرد از بروز درد نیز جلوگیری می‌کنند. هنگامی که فرزندتان درد دارد، به او خوراکی‌های سرد بدهید تا درد تسکین بیابد. بستنی، ماست و آب سرد گزینه‌های خوبی برای تسکین درد هستند. اگر فرزندتان بستنی می‌خورد، به او یادآوری کنید مسواک زدن بعد از خوردن بستنی را فراموش نکند

8. اجازه دهید فرزندتان درد و ناراحتی‌اش را با شما درمیان بگذارد

گاهی فرزندتان احساس می‌کند که باید در سکوت کامل درد بکشد و ناراحتی‌اش را به زبان نیاورد. به زبان نیاوردن درد برای کودکتان بد است. به کودکتان بگویید که اگر درد دارد به شما بگوید. شاید براکت‌ها گونه فرزندتان را زخمی کرده باشد و باید این موضوع بررسی شود.

ارتودنسی کودکان و نوجوانان
ارتودنسی کودکان و نوجوانان

9.روند و زمان درمان ارتودنسی را با نوجوانان درمیان بگذارید

براکت‌ها باید برای یک یا دو سال روی دندان‌ها بمانند. ممکن است شنیدن این موضوع برای کودکتان ترسناک باشد و فکر کند این زمان بسیار طولانی و سخت خواهد بود. ولی به او بگویید که اگر دستورات متخصص ارتودنسی را رعایت کند، درمان سریع‌تر تمام می‌شود و نتیجه‌ی بهتری به دست می‌آید.

برای اطلاع از هزینه ارتودنسی، مقاله هزینه ارتودنسی دندان در سال 99 را بخوانید
برای اطلاعات بیشتر در خصوص روش‌ها، زمان و انتخاب بهترین ارتودنتیست، به مقالات سایت مراجعه نمایید. برای ارتباط با ما می‌توانید از سایت، اکانت اینستاگرام و کانال تلگرام اقدام کنید.

مقالات پربازدید

روند درمان ارتودنسی به چه شکل است؟